ANNONS

M-handeln i USA har ökat med nästan 2 000 procent

M-handeln i USA har ökat med nästan 2 000 procent

Den mobila handeln i USA har ökat från 2,2 miljarder dollar år 2010 till 42,8 miljarder dollar 2013. En imponerande ökning och så kommer det att fortsätta. I år väntas e-handeln via smartphones och surfplattor öka med ytterligare 17 procent till 50 miljarder dollar.

ANNONS

Enligt en ny undersökning utförd av Custora har e-handeln via mobila enheter ökat med 1 845 procent  i USA under perioden 2010 till 2013. Under förra året shoppades det för drygt 42,8 miljarder dollar med hjälp av smartphones och surfplattor.

I rapporten kan man också läsa att den mobila e-handeln generade 12,2 miljarder dollar under årets första kvartal och att den väntas nå 50 miljarder dollar innan året är slut. Inte oväntat stiger även antalet besökare från mobila enheter.

Mer än en tredjedel, 37 procent, av nätbutikernas besökare kom från via mobila enheter under slutet av första kvartalet 2014. En ökning från 3,4 procent i början av år 2010.

Trotjänaren konverterar bäst

Custoras rapport bygger på mer än 70 miljoner konsumenter, 100 e-handlare samt transaktioner till ett värde av 10 miljarder dollar och visar att den mobila e-handeln helt klart tar allt mer mark. Men än så länge är det fortfarande datorn som konverterar klart bäst.

Under perioden januari 2013 till mars 2014 låg den genomsnittliga konverteringen på 4,3 procent när det gäller e-handel från datorn. Att jämföra med 2,8 procent för surfplattan och 1,4 procent för smartphones.

En annan intressant sak som man kom fram till är att konsumenter föredrar att göra sitt första inköp från en e-handlare med hjälp av en dator, men att när de väl känner sig bekväma, gärna återvänder för att göra sitt andra och tredje köp från en mobil enhet.


Källa: Warc

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se