Det är ett egenutvecklat system, designat av Lykos medarbetare, för effektivare beräkning och en mer robusts process. Systemet kan hantera större ordervariationer och skapa ett jämnare flöde med minskad felfrekvens. Systemet är optimerat för att möta verksamhetens behov och har under årets mest intensiva period visat sig överträffa tidigare system i prestanda, skriver företaget.
Företagets vd Rickard Lyko är förstås mycket glad över prestationen.
Det är glädjande att vi tagit oss igenom nålsögat, den tuffaste perioden kapacitetsmässigt i vårt befintliga lager. Jag är stolt över att vi sedan 2020 har byggt upp kompetensen att både drifta och underhålla vår automationsanläggning, samt utveckla och optimera systemet specifikt för våra behov. Detta är en fantastisk prestation av våra medarbetare, säger han.
Trots att allt gått bra så planerar man redan för nästa år. Då är målet att kunna hantera upp till 100 000 order per dygn. Detta med en utbyggd automationslösning som beräknas vara i full drift sommaren 2025.
Vi tror på fortsatt stor försäljningstillväxt och utbyggnaden av vår automation är helt avgörande för att vi i ska kunna fortsätta växa som bolag. Mycket återstår innan allt är på plats men detta var en viktig milstolpe för att vi till nästa Black Week ska ha 150 procent större leveranskapacitet, säger Rickard Lyko.
Peter Gunnarsson, CTO på Lyko, berättar lite mer om hur GLAM fungerar:
En av de största utmaningarna har varit att försöka effektivisera lagrets kapacitet, som idag begränsas av hur många lagerlådor som fysiskt kan hanteras på rullbanor och i lagersystemet. För att maximera effekten har vi utvecklat en avancerad beräkningsalgoritm som optimerar sekvensen för hur lådorna levereras till orderplock. Detta skapar inte bara ett jämnare flöde utan minskar också risken för flaskhalsar och andra ineffektiviteter, förklarar han.
Det nya systemet ska göra det möjligt att hantera större ordervolymer med reducerad felfrekvens.