ANNONS

Lykos toppchef avslöjar: Därför lånar de halv miljard 

Lykos kommunikationschef Tom Thörnblom berättar om bolagets refinansiering och tillväxtplaner
Lyko/Pressbild

"Vi har vuxit rejält de senaste två åren".

 

 

 

ANNONS

På onsdagsmorgonen rapporterade Ehandel att Lyko lånar en halv miljard från Danske Bank och Swedbank – för att öka sin tillväxt ytterligare. Samtidigt ska tidigare tagna lån på 50 miljoner kronor betalas tillbaka. Det rör sig alltså om en så kallad refinansiering.

Bolagets kommunikationschef Tom Thörnblom säger till Ehandel att lånet ger "större manöverutrymme framöver" så att man "kan fånga de möjligheter som ges".

Vi har vuxit rejält de senaste åren, 2019 passerade vi en miljard i omsättning och 2022 två miljarder och har inte utökat vår kredit. Vi har även en växande försäljning utanför Sverige och vi hade behov av en cash-pool-lösning för att hantera olika valutor, säger Tom Thörnblom till Ehandel.

Ska ni ta in mer pengar framöver?

Nej, vi har dagsläget inga planer på det.

Helåret 2021 ökade Lykos nettoomsättning till 691,7 miljoner kronor, från 536,9 miljoner året innan. Det motsvarar en försäljningstillväxt på 28,8 procent. Året innan växte dock försäljningen med hela 44,5 procent, men med stark draghjälp från den pandemirelaterade e-handelsboomen 2020.

Halverad vinst i fjol

Samtidigt mer än halverades EBIT-vinsten till 12,4 miljoner kronor i fjol, mot 28,9 miljoner året innan. Det ska dock sägas att det rör sig om en nedgång från, även i det fallet, rekordhöga nivåer, historiskt sett.

Lyko förklarar även minskningarna med att man under 2021 prioriterade tillväxt för att fortsätta ta marknadsandelar. E-handlaren ökade bland annat sina investeringar i så kallad "performance marketing"

I inledningen av kvartalet gjorde vi dessutom stora marknadsinvesteringar i bred media, TV och utomhus inför peakperioden, skriver bolaget i årsredovisningen.

Rörelsemarginalen uppges också ha minskat till följd av växande försäljning i Europa och förlängningen av Black Week.

Vi var tvungna att slå ihop Singles Day och Black Week för att uppfylla marknadsföringslagen som likställer Black Friday med REA, vilket resulterade i en utökad kampanjperiod. Vi kommer inte ytterligare utöka antalet kampanjdagar framåt.

LÄS ÄVEN: Lyko tar in halv miljard – ”säkrar fortsatt tillväxt”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap