ANNONS

Lykos otippade sälj: "Jag ville egentligen inte erkänna"

Rickard Lyko, vd på Lyko

"Det var min okunskap".

ANNONS

Skönhetsföretaget Lyko säljer allt från hår- och hudvård till smink och parfym till både män och kvinnor. I dagsläget kommunicerar man stolt att man har över 55 000 produkter i sitt sortiment, men att till exempel underkläder hade varit en del dem skulle kännas lite otippat i detta fall. Eller?

LÄS ÄVEN: Lyko har installerat spärr: ”Vissa hade lagt bedrägliga order”

Men så är det. Lyko erbjuder kategorin underkläder där bland annat underkategorierna strumpor, kalsonger, trosor, bh, badkläder och träningskläder ingår.

Vi har haft dem länge, men det är inget som vi fokuserar på. Det är mest "bonus-kategorier" och inget som vi lägger jättemycket tid på. Det är inget måste, så att säga, berättar Rickard Lyko, vd på Lyko, för Ehandel.

Kategorierna lever sitt eget liv på ett sätt, våra inköpare fyller på dem ibland till exempel med restpartier som vi köper in av andra företag. Men det är inget som vi vill ska vara top of mind och inget som vi marknadsför eller kommunicerar ut. Det är svårt att vara top of mind med allt, då riskerar man att urvaska konceptet. Men tack vare dessa kategorier så har vi lyckats rädda en del produktpartier som vi ändå sålt.

Men hur kommer det sig att Lyko säljer den här typen av varor? 

Det var min idé från början, tanken var att vi skulle få in fler order från män att det kunde bli lite mer merförsäljning eftersom herrarna oftast bara köper ett hårvax, säger Rickard Lyko.

Vi tog då in ett gäng kalsonger och strumpor, tänkte att det kan vara något som man ofta behöver och som man kan passa på att köpa när man ändå handlar. Sen tog vi in ett par damplagg också, men det gick inte så bra. Jag ville väl egentligen inte erkänna att det var min miss, att vi inte hade bh:ar i flera storlekar när vi skulle ha en underkläders kategori. Det var min okunskap, som gjorde väl att det gick lite sämre än förväntat.

LÄS ÄVEN: Onlineexplosion hos Lyko: ”Skönhet går ofta bättre”

Kategorierna var alltså främst en chansning och ett försök till merförsäljning, men inget som företaget planerar att lägga resurser på i dagsläget. Trots det var det inte helt fel, menar Rickard som tillägger att herrförsäljningen faktiskt ökade tack vare dessa produkter.

Vi kanske kommer att göra något med dessa kategorier senare, men det är inget vi tänker på nu. Det gav oss ett lyft gällande herrförsäljningen, men vi har ju växt så mycket och de andra delarna har ju växt oerhört mycket så dessa kategorier ligger nu väldigt mycket efter, avslutar Rickard Lyko.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se