Lyko öppnar sin första fysiska butik i Finland, och den ska ligga mitt i Helsingfors, i köpcentrumet Forum.
Äntligen tar vi steget in i Finland på riktigt! Nu sätter vi ner våra bopålar i Suomi för att stanna. Finland är en av de marknader som går allra starkast för oss och den senaste som bidrar med lönsamhet. Nu ska vi anpassa oss och lära oss att bli än mer finska i Finland, skriver Rickard Lyko på Linkedin.
Tanken är att butiken ska komplettera företagets e-handel.
Upplevelsen kommer stå i centrum i butiken. Kärnan blir att kunna testa, prova, dofta, klämma och känna på produkter i en inspirerande, lekfull och tillåtande miljö. Butiken utformas som ett komplement till vår e-handel och kommer utgå ifrån det fysiska mötets fördelar. Alla ska känna sig välkomna till Lyko, vi vill verka för att skönhet är roligt och inte så allvarligt eller pretentiöst, säger vd och grundare Rickard Lyko i ett pressmeddelande.
Satsar på det personliga mötet
Den fysiska butiken är viktig för Lyko som skyltfönster och som en möjlig plats för bland annat event.
Vår ambition är att skapa en inspirerande plats för skönhetsintresserade och en fysisk mötesplats för vårt community i centrala Helsingfors. Butiken kommer bjuda på ett urval av vårt mest spännande sortiment, samtidigt som stor fokus läggs på det personliga mötet och rådgivning.
Digitala delar ska komplettera det fysiska
Våra butiker är en viktig lanseringsplattform för nyheter och framåt vill vi genomföra många event. Butiken kommer ha ett aktivitetsbaserade koncept vilket utgår ifrån det fysiska mötet och kompletteras med många digitala element för att möjliggöra flexibilitet och väcka inspiration.
Finland är en framtidsmarknad för Lyko. Företaget har nyligen flyttat till ett större kontor i Helsingfors och kommer att ha ett stort rekryteringsbehov framåt, menar Rickard Lyko. Först ska bolaget rekrytera en butikschef till den nya butiken som öppnar under våren 2023.
Vi har ett starkt momentum i Finland och vi gör nu denna satsning för att kliva upp till nästa nivå. I år har vi stärkt vi vår varumärkeskännedom väsentligt och försäljningen online ökar kraftigt tack vare våra lyckade satsningar. Vi har länge letat efter ett city-läge i Helsingfors och det är glädjande att vi nu har hittat det rätta.