ANNONS

Lyko skickade nära 4 miljoner order - e-handeln slog 1,8 miljarder

"Går snabbare och snabbare".

ANNONS

Skönhetsföretaget Lyko inledde 2022 med två butiksstängningar, en i Örnsköldsvik och en i Kristianstad. Och nu har bolaget summerat sitt sista kvartal, och helåret 2021.

LÄS ÄVEN: Lyko stänger sin andra butik på kort tid – ”varit för låga”

Under det fjärde kvartalet backade vinsten med 57 procent, jämfört med samma period året innan, och landade på 12,4 miljoner kronor. Intäkterna ökade dock med nära 30 procent, och uppgick till cirka 692 miljoner kronor.

E-handelsverksamheten stod för 28,8 procent av den totala omsättningen under kvartalet, vilket motsvarar runt 200 miljoner kronor, Rickard Lyko, vd för Lyko, i rapporten.

Försäljningstillväxten har gått snabbt, samtidigt fortsätter det att gå snabbare och snabbare. Därför är det viktigt att organisationen fortsätter att tänka exponentiellt i allt vi gör.

För helåret 2021 ökade omsättningen med drygt 29 procent, till 2,1 miljarder kronor. Samtidigt som vinsten steg med 64 procent och landade på 75,1 miljoner kronor.

Det tog elva år att nå en miljard i omsättning, sen tog det knappt två år att nå ytterligare en miljard, skriver Rickard Lyko.

Helårsresultatet förbättras rejält. Det är vi stolta över då vi samtidigt har gjort tunga satsningar på att växa i nya marknader och har prioriterat att stärka upp organisationen för ytterligare tillväxt. Vi investerar i framtiden och jag är stolt över hur vi lyckades ta tillvara många av de möjligheter vi gavs under året. Vi genomförde fyra förvärv och våra egna varumärken utgör totalt 4,8 procent av vår omsättning. Det är tydligt att vi har stärkt vår marknadsposition inom skönhet under 2021.

Under året stod onlinebutiken för 87 procent av omsättningen, alltså 1,8 miljarder kronor.

Totalt välkomnade vi över 738 000 nya kunder under året och vi packade och skickade 3,8 miljoner kundordrar. Inför peakperioden driftsatte vi dubbleringen av vår automationskapacitet, en hjälteinsats av teamet som genomfört det på mindre än ett år, samtidigt som vi kört full produktion i byggnaden. Kombinationen av fysiska butiker och e-handel är fortsatt viktig, fortsätter Rickard Lyko.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se