Lyko skapar två separata, specialiserade affärsben för att vinna synergier mellan förvärven Grazette i Göteborg och Inzo i Stockholm.
De nya grenarna blir Lyko Production och Lyko Professional. Den förstnämnda kommer att fokusera på tillverkning av både egna och externa varumärken och kommer att ledas av Markus Löfdahl, som hämtats från Svenska Krämfabriken.
Jag är väldigt glad över möjligheten att vara med på Lykos resa och tillsammans med teamen bygga vidare på och öka utväxling med den fantastiska kompetens och det fina arbete som görs på båda fabrikerna, säger han i en kommentar.
I samband med detta köper skönhetsjätten även de sista 9,5 procenten av Grazette of Sweden från grundaren Hans Algeskog.
Jag vill tacka Hans Algeskog för det enormt fina arbete han gjort, han har varit helt avgörande för att leda Grazette till att bli en av de ledande tillverkarna av skönhetsprodukter i Norden, säger Rickard Lyko, vd på Lyko.
Lyko Professional i sin tur kommer att sköta försäljningen av koncernens varumärken till frisörsalonger, till distrubutörer på exportmarknader och B2B i Sverige. Här är det Erik Moralo Heed som får förtroendet att leda verksamheten.
Vi får i Sverige en stark geografisk täckning via vår säljkår och stor gemensam kompetens för att fortsätta utveckla B2B i Norden och Europa när vi för samman våra organisationer från Stockholm och Göteborg. Till detta har vi även en komplett portfölj av egna varumärken och en enorm potential när vi kommer att dra nytta av Lykos logistiska och digitala kompetens, äger Erik Moralo Heed.