Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lyko passerade 600 miljoner - men resultatet tog en smäll

Rickard Lyko planerar redan för Black Week 2022
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handeln växte med över 11 procent.

ANNONS

Skönhetsbutiken Lyko rapporterade idag slutnotan från det andra kvartalet. Försäljningen rapporterats ha ökat med runt 15 procent och omsättningen slutade på över 600 miljoner kronor.

Jag är stolt över att vi trots starka jämförelsetal lyckas generera både tillväxt och förbättrad bruttovinstmarginal. Totalt summerar jag 609 miljoner kronor i omsättning, med en tillväxt på 15 procent och en EBIT på 11,9 miljoner kronor, kommenterar vd:n Rickard Lyko.

EBIT i fjol var dock 23,4 miljoner kronor, så det har nära halverats. Resultatet efter skatt går samtidigt från 17 till 5,5 miljoner.

Andra kvartalet innehåller flera stora kampanjer, mid season sale och vårt årliga jubileum. Aktiviteter som driver top line men pressar marginalerna, konstaterar Rickard Lyko.

Försäljningstillväxten tillskrivs både online och fysiska butiker. Men det är uppenbart att försäljningen i fysiska butiker växer mest just nu.

Omsättningen inom Online ökade med 11,5 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Retail visar en ökning jämfört med motsvarande kvartal föregående år på 47,2 procent, går det att läsa i kvartalsrapporten.

Nu blickar företaget mot slutet av året.

Redan nu pågår planeringen för Black Week, packning av julkalendrar och inte minst en nyhet som vi lanserar under vecka 33. Jag önska er alla en skön sommar men glöm inte solkrämen, den överlägset bästa anti-age produkten, avslutar Rickard Lyko sitt kvartalstal.

LÄS ÄVEN: Lyko köper influencerns skönhetsmärke: “Perfekt match”

Dela artikeln: