En tillväxt på drygt 21 procent och en omsättning som nådde upp till 528,5 miljoner kronor. Så ser siffrorna ut när Lyko i dag redovisar sitt andra kvartal. 89 procent av försäljningen skedde online.
Jag är stolt över att få summera 21,2 procents total tillväxt och 23,8 procent tillväxt online för andra kvartalet. När vi klev in i kvartalet mötte vi enorma jämförelsetal inom online mot föregående år och det var stor osäkerhet kring kundflödena i våra butiker. Samtidigt var vi optimistiska eftersom vi hade ett bättre operationellt utgångsläge och en större adresserbar marknad än tidigare, säger Lykos vd Rickard Lyko i en kommentar till siffrorna.
EBIT-resultatet summerades till 23,4 miljoner, vilket kan jämföras med 11,8 miljoner samma kvartal förra året.
Detta är åter igen ett bevis för att vår modell för lönsam tillväxt ser ut att fungera.
Norge står för 24 procent
Under det första halvåret ökade Lykos omsättning med över 200 miljoner till knappt 967 miljoner kronor. Samtidigt levererade man ett EBIT-resultat på drygt 43 miljoner, vilket kan jämföras med 7 miljoner första halvåret 2020. Ett rejält lyft i lönsamheten, med andra ord.
I sin kommentar till rapporten lyfter Rickard Lyko även fram att företagets fysiska butiker börjar se "tendenser till en ljusning". Dessutom blir verksamheten i Norge allt viktigare.
Försäljningen i Norge fortsätter att växa kraftigt och utgjorde över 24 procent av bolagets totala omsättning i kvartalet. Försäljningen uppgick till 129 miljoner svenska kronor. Vi har en stark försäljningstillväxt i samtliga våra marknader och vi ser att vi får tydlig respons i våra nya marknader i Europa även om det som förväntat ännu inte påverkar totalen i någon större utsträckning.
LÄS ÄVEN: Lyko satsar på män - förvärvar varumärke: "Stor potential"