Omniföretaget Lyko går från klarhet till klarhet. I dag rapporterar bolaget sina siffror för det tredje kvartalet och kan visa upp en tillväxt på 40 procent. Det innebär att omsättningen ökade med över 100 miljoner kronor till totalt 379 miljoner. 82,8 procent av försäljningen stod bolagets e-handelsverksamhet för. Resultatet ligger i linje med motsvarande månader förra året.
Den här gången rapporterar Lyko för första gången separata försäljningssiffror för Norge, som nu står för 16 procent av omsättningen.
Den norska försäljningen under kvartalet summeras till 62 miljoner norska kronor, en tillväxt på 278 procent jämfört föregående år. De tre första kvartalen landar på 172 miljoner norska kronor vilket motsvarar en tillväxt på 289 procent. Detta trots att vår butik i Oslo City var stängd en månad under våren, skriver företaget i ett pressmeddelande.
"En försiktig återhämtning"
Dessutom rapporterar man att försäljningen blir allt starkare även i Danmark och Finland. Den största tillväxten syns dock i Sverige, där pandemin har fått konsumenterna att i allt högre utsträckning vända sig till e-handeln.
Butikerna påverkas fortsatt av pandemin men vi ser en försiktig återhämtning. Totalt har vi ett tapp på 21,2 procent jämfört med föregående år. Trots detta är vi övertygade om att kanalerna bygger varandra, inte minst är butikerna varumärkesstärkande. Vid lanseringen av hårvårdsvarumärket Davroe i juli överpresterad butikerna tydligt jämfört med online, vilket visar potentialen av att fysiskt kunna visa upp produktnyheter. Våra marginaler har minskat något till följd av en fortsatt mixförskjutning i sortimentet jämfört med föregående år. Samtidigt förbättrar vi marginalen mot föregående kvartal där vi gjorde flera stora kampanjer som till exempel Jubileumsveckan och Green Friday.
Nyligen investerade Lyko i en utbyggnad av sitt robotlager och företaget hoppas också på att med tiden kunna ta större andelar i sina marknader Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna.
Utvecklingen går enormt fort, det är svindlande att vi passerat 1,5 miljarder på rullande 12 månader samtidigt som vi står inför det brådaste försäljningskvartalet på året. Intresset för årets julkalendrar har varit rekordstort och indikerar kanske vad vi kan vänta oss. Men vi har förberett oss väl, rekryterat in extra personal för att kunna garantera en hög servicegrad under denna intensiva period. Jag och alla medarbetare är så taggade, hälsar vd Rickard Lyko i en kommentar.