I år, under Black Friday-perioden, gjorde Konsumentverket en bredare granskning av företags prissättning. Syftet var att upptäcka de så kallade bluffreorna.
En av de vanligaste trenderna, som sker inför den stora säljfesten, är att sakta höja priserna under hösten för att sedan sänka dem under Black Friday-veckan.
De senaste åren har vi drivit en del ärenden vad gäller just vilseledande prismarknadsföring. Vi har utfärdat förelägganden och vi har stämt bolag i domstol, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, till SR.
Nu har Konsumentverket öppnat tillsynsärenden mot Lyko, Cervera, Gardenstore och Bangerhead, som ska ha haft vilseledande marknadsföring på sina sajter under Black Friday. Det rapporterar Ekot.
Utifrån det material vi har, vi har skärmdumpar från deras marknadsföring på Black Friday och vi har prishistorik från en prisjämförelsesajt, så ser det inte bra ut, säger Niclas Ernebratt.
Enligt Konsumentverket, som hänvisar till bolagens prishistorik, ska e-handlarna ha använt sig av ett högre rekommenderat eller ordinarie pris under ett par dagar i samband med Black Friday.
Det känns jättetråkigt om det är så att någon känt sig lurad och uppfattat det felaktigt, säger Rickard Lyko, vd på Lyko, till Ekot.
40 000 produkter var aktiverade under Black Friday. I det här ärendet ser vi att det finns ett tiotal, och vad gäller några av dem så var det faktiskt fel att de var med i kampanjen. Det här är något vi måste se över, hur vi kan rätta till det här i framtiden så att det inte händer igen.
De anklagade företagen Lyko, Cervera, Gardenstore och Bangerhead har fram till den 21 december att svara Konsumentverket. Sedan kommer KO att bedöma om ärendet ska tas vidare och om rättsliga åtgärder behöver vidtas.