Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lyko krämar ut stor tillväxt - och vänder till miljonvinst

Rickard Lyko, vd på Lyko
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi har en fantastisk inledning på året".

ANNONS

Det är inte alla som har det kämpigt just nu. En av aktörerna som går urstarkt för tillfället är Lyko. De visar i dag stolt upp en tillväxt på 23 procent och en försäljning på 680 miljoner kronor under det första kvartalet.

Men det var inte det enda glädjeämnet i rapporten. Bolaget vände även röda siffror till svarta när EBIT gick från -9,5 miljoner till en vinst på 13,2 miljoner. En minst sagt lovande start på 2023.

Vi har en fantastisk inledning på året med kraftig tillväxt och ökande lönsamhet. Jag är stolt över resultatet som är starkt för att vara det första kvartalet, vilket generellt sett är vårt svagaste, konstaterar Rickard Lyko, vd på Lyko, i rapporten.

Bolaget har skalat upp offensivt under de senaste åren, ett arbete som nu börjar ge frukt även på sista raden. I Europa uppgick tillväxten till 97,4 procent och försäljningen landade således på 37,7 miljoner där. Och i slutet av maj skickar man de första leveranserna från den nya logistikhubben i Berlin.

I Europa har vi har kommit långt sedan lanseringen i Tyskland, Nederländerna, Österrike och Polen för två år sedan. Vi har gjort stora satsningar och nu ser vi att marknadsföringen taktar neråt och marginalen går uppåt. Europa har ett liknande mönster som vi sett i andra marknader när vi öppnat upp utanför Sverige, säger Rickard Lyko.

"Ökat på kort tid"

En annan viktig satsning har varit den på egna varumärken, som vuxit stadigt och bjuder på helt andra marginaler än varumärken från externa partners.

Försäljningen av egna varumärken fortsätter att växa, särskilt väl i våra butiker där vi på kort tid ökat försäljningsandelen. Den totala andelen ligger på 5 procent på rullande tolv månader med en tillväxt på 53 procent. Bruttovinstmarginalen för egna varumärken ligger cirka 20 procent över externa varumärken. Vi har byggt en stark organisation för utvecklingen av varumärkena, en investering som vi är övertygad kommer skala fint och hjälpa oss att ytterligare förbättra vår bruttovinstmarginal, säger Rickard Lyko.

Dela artikeln: