ANNONS

Lyko köper duons varumärke: "Vi ser stor potential"

Rickard Lyko, Mikael Lindblad och Magnus Nilsson-Vall

E-handelsjätten ger portföljen ett kosttillskott.

ANNONS

Lyko har förvärvat en rad skönhetsvarumärken de senaste åren. Nu är det dags igen. E-handlaren meddelar i dag att man plockat på sig Reserol, som grundades 2017 av Mikael Lindblad och Magnus Nilsson-Vall.

Reserol är ett fantastiskt fint varumärke med unika produkter som kompletterar vår portfölj av egna varumärken på ett suveränt sätt. Vi ser en stor potential för Reserol i vår europeiska expansion där vi ser ett stort intresse och efterfrågan efter skandinavisk skönhet, säger Jessica Willstedt, chef för egna varumärken på Lyko, i ett uttalande.

Reserol är framför allt kända för "Reservatrol Boosting film", där en tunn film appliceras på munslemhinnan för att smälta. På så vis disdribueras reservatrol, som man kallar naturens egna anti age-molekyl ut i kroppen.

Detta är vårt första förvärv inom kosttillskott och vi ser stort intresse för denna typ av produkter, som vi har stora möjligheter att skala upp via vårt ekosystem med digital närvaro och fysiska butiker, säger Rickard Lyko, vd på Lyko.

"Lämnar över med varm hand"

De tidigare ägarna, Nutrinovate AB, kommer att fortsätta produktionen av produkterna.

Lyko har de bästa förutsättningarna att skala upp och utveckla Reserol till sin fulla potential genom deras unika plattform och kunskap om att förvalta egna varumärken. Reserol är vår bebis och vi har haft en fantastisk resa, men vi lämnar nu över med varm hand över till Lyko. Nutrinovate AB kommer fortsatt att sköta produktion av Reserol Resveratrol Boosting Films, säger grundarna Mikael Lindblad och Magnus Nilsson-Vall.

Vad köpeskillingen uppgick till framgår inte.

Nils Lund
nils@ehandel.se