Nu tar Lyko ett stort kliv ut i Europa och satsar på fyra nya länder samtidigt. De marknader som företaget har riktat in sig på är Tyskland, Österrike, Nederländerna och Polen.
LÄS ÄVEN: Lyko omsatte 436 miljoner: “99 procent tillväxt online”
Vi ser en enorm potential i Europa och tar nu klivet för att lära oss, justera konceptet lokalt, så att vi kan skala upp i takt med att vi lyckas attrahera nya kunder. Vi vet att det kommer att ta tid att växa på dessa marknader men detta skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, Rickard Lyko, vd på Lyko, i ett pressmeddelande.
Vi har ett bra momentum och har utvecklat en framgångsrik modell för expansion.
Expansionen kommer att ske i början av det fjärde kvartalet i år. Tills dess kommer Lyko att flytta över alla lokala domäner till Lyko.com. Skönhetsföretaget kommer även att öppna lokala kontor i Berlin, Amsterdam och Warszawa och börja med att anställa totalt 10 personer fördelat på de tre kontoren.
Vår modell med smygande expansion har tidigare haft stor framgång i Danmark och Finland. De nya marknaderna kommer att erbjudas hela vårt skönhetssortiment med över 55 0000 produkter från över 1000 varumärken. All distribution till de nya marknaderna kommer att ske från lagret i Vansbro, avslutar Rickard Lyko.