I spåren av coronaviruset har vi fått flera rapporter om ökningar i e-handeln. Så ser situationen även ut hos Lyko, som nu har gått ut och erbjudit sig att låna in personal från företag som har det tufft. På så sätt kan de slippa säga upp eller permittera personal som just nu går sysslolös.
Vi har ett ökat tryck i e-handeln och behöver mer kapacitet på lagret, säger vd:n Rickard Lyko till Ehandel.
Enligt Lykos vd Rickard Lyko är det flera företag i Vansbro kommun, där Lyko har sitt lager, som har hört av sig och visat intresse för erbjudandet.
Kan ni ta in vem som helst eller behöver man ha någon form av förkunskaper?
Vi har upplärning internt så det är inga problem. Vi har egentligen allt uppsatt för att lära upp på en dag och vi har möjlighet till truckutbildning om det skulle bli aktuellt.
"Tar det vecka för vecka"
I ett första läge räknar Rickard Lyko med att bolaget kommer att behöva ta in 20 personer, vilket han menar inte borde vara några problem att lyckas med. Exakt hur den tillfälliga personalen ska ersättas är inte helt bestämt, men det pågår just nu ett arbete för att se över vad som är enklast. Som så mycket annat just nu är det även osäkert hur långa anställningar de kan få hos Lyko.
Vi får egentligen ta det vecka för vecka och sen får vi se. Det är inte omöjligt att en del anställningar kan bli permanenta på sikt men just nu handlar det om en tillfällig lösning.
Bland dem som hört av sig och velat låna ut personal finns bland annat ett hotell och bolag som är verksamma inom verkstadsindustrin.
Det är ganska blandat. Nästan alla företag här i Vansbro är verksamma inom antingen turism eller export, och det är klart att då känner man av den här situationen.
Drar ner på öppettider
Samtidigt som Lykos e-handel går som tåget ser det kämpigare ut för företagets fysiska butiker. Bolagets e-handel har under de senaste åren kommit att stå för en allt större del av omsättning och när coronaviruset gjorde sitt intåg förvärrades situationen för de fysiska butikerna ytterligare.
Ni kan inte ta in er egen butikspersonal och låta dem arbeta på e-handelslagret istället?
Nej generellt sett inte eftersom man just nu avråder från att resa, och då är det svårt att flytta hit personal från till exempel södra Sverige. Men det är lite paradoxalt. Med dem som är på plats här i Vansbro, där vi har dragit ner på öppettiderna i butiken, har vi gjort så. Så i den mån vi kan gör vi det nu.
"Utesluter ingenting"
Rickard Lyko säger att företaget just nu är väldigt glada över sin e-handel som på ett bra sätt väger upp försäljningstappet i butik.
Kan det bli aktuellt för er att säga upp butikspersonal?
Vi ser över alla tänkbara scenarier och det gäller just nu att kostnadsminimera så mycket som möjligt. Vi hoppas hitta möjligheter som gör att vi inte behöver säga upp personal men just nu utesluter vi ingenting.