ANNONS

Lyko har installerat spärr: "Vissa hade lagt bedrägliga order"

Fick 100 samtal den dagen.

ANNONS

För drygt en vecka sedan råkade Lyko mejla ut en rabattkupong på 1000 kronor till alla sina kunder. Runt 25 000 order lades på några timmar och tusentals beställningar hann packas när skönhetsföretaget märkte att något inte stämde. Meningen var att ge kunderna 100 kronor rabatt, och inte 1000 kronor. Ordrarna avbröts och Lykos vd, Rickard Lyko, skickade ut ett förlåt-mejl till alla kunder med en kompensationsrabatt på 300 kronor.

LÄS ÄVEN: Vd:ns ursäkt efter Lykos rabattmiss – tvingades avbryta 25 000 ordrar

Nu har företaget installerat ett spärrsystem som ska säkerställa att liknande misstag inte upprepas, berättar Rickard Lyko. Efter incidenten har företaget fått avbryta en hel del order samtidigt som många kunder har varit upprörda.

Jag pratade med många den dagen. En del var mycket sura, men de flesta förstod att det hade blivit fel och vissa skrattar också åt det hela. Överlag måste jag säga att det nog landade bra hos de flesta. Men vi hade ju hunnit packa 2000 order när vi märkte att det hade blivit fel, och några av dem hade till och med hunnit skickas iväg, säger Rickard Lyko till Ehandel.

Vi lyckades dock återkalla de order som skulle packas om eller tas bort helt. De som inte hann skickas iväg fick vi också plocka isär eftersom många kunder hade lagt bedrägliga order. Vissa hade lagt 30 beställningar, så när vi berättade att det hade blivit fel så ville de flesta ångra allt.

Påverkades leveranstiderna på grund av detta? 

Leveranstiden påverkades inte av det här, vi klarade av att hantera allt ganska snabbt. Men det krävdes så klart en del resurser.

I sitt "förlåt det har blivit fel"-mejl skickade Rickard Lyko även ut sitt eget telefonnummer, eftersom han kände att han var "ytterst ansvarig" och tog därför emot samtal från både glada och upprörda kunder själv.

Jag ångrar inget, det var mest kul. Jag fick kanske 100 samtal den dagen och sen fortsatte det under helgen, så jag hade att göra. Men det var trevligt, de flesta förstod, avslutar han.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se