Lyko har inte shoppat färdigt, tvärtom. Nu presenterar skönhetsjätten nästa förvärv och den här gången rör det sig om 90,05 procent av Grazette of Sweden, som utvecklar och tillverkar skönhetsprodukter.
Köpeskillingen uppgår till 11,5 miljoner kronor upfront för 100 procent, 10,3 miljoner kronor för 90,05 procent. Tilläggsköpeskillingar baserat på EBITDA de närmsta 2,5 åren kan maximalt uppgå till 45 miljoner kronor för 100 procent det vill säga drygt 40,5 miljoner kronor, informerar bolaget.
Grundaren Hans Algeskog, som också är den som säljer, kommer fortsätta att inneha vd-rollen i bolagen även efter affären.
Grazette bygger vår kunskap ”in-house” från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning. De ger oss full kontroll och breddar våra möjligheter för vår växande Private Label-portfölj. Vi ser direkt en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom fysisk och digital handel, säger Rikard Lyko, vd på Lyko, i en kommentar och fortsätter:
Jag ser fortsatt stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv och det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa. Genom Grazettes starka koppling mot frisörsalonger i Sverige får vi också en möjlighet att stärka erbjudandet mot dessa,
Grazette omsatte 68,9 miljoner kronor under 2020 och gjorde ett resultat på 3,1 miljoner kronor. Och deras produkter kan utöver frisörsalonger också hittas i detaljhandeln, apotek och på Spa-anläggningar.
Innovation har drivit Grazette under hela min spännande resa med Grazette, Lyko är den perfekta partnern och skapar stora möjligheter med sin starka digitala kompetens och europeiska expansion. Jag har länge följt deras tillväxtresa och attraheras av deras kultur vilken varit helt avgörande för mitt val av partner, kommenterar Hans Algeskog affären.
LÄS ÄVEN: Lyko satsar på män - förvärvar varumärke: "Stor potential"