Lyko har öppnat upp sina böcker för årets första kvartal. Och bolaget växer fortsatt snabbt. Nettoomsättningen ökade till 552,9 miljoner kronor, en ökning med 26,1 procent, jämfört med motsvarande kvartal året innan.
Försäljningstillväxten är fortsatt stark på alla våra marknader och vi tar marknadsandelar i samtliga marknader, vilket är extra glädjande då e-handelsindikatorn visar på en avmattning i branschen. Första kvartalet är historiskt vårt minst starka kvartal och vi möter höga tillväxt och lönsamhetsjämförelsetal då föregående år hade en stor covideffekt, skriver vd:n Rickard Lyko.
Online-försäljningen var upp med 24,6 procent till 483,9 miljoner kronor, under kvartalet.
Enligt Post- och telestyrelsen utgjorde Lyko hela en procent av alla konsumentleveranser i Sverige. Jag blir extra stolt eftersom vi sedan i februari tagit bort alla fossila leveransalternativ i Sverige. Det var vi första e-handlare att göra och det har mottagits väldigt väl hos våra kunder som värderar hållbarhet högt.
Men försäljningen i Lykos fysiska butiker ökade med 38 procent, men utgör bara 12,6 procent av omsättningen.
Stort vinsttapp
Samtidigt minskade vinsten eller EBIT-resultatet rejält till -9,5 miljoner, från 19,7 miljoner året innan. Enligt Rickard Lyko beror vinsttappet på tillväxtinvesteringar.
Vi fortsätter enligt vår plan att investera i tillväxt vilket påverkar vårt rörelseresultat i kvartalet. Men vi ser att vi har goda marginaler på våra mogna marknader. Senaste utbyggnaden av automationen och fasta kostnader slår hårdare i vårt omsättningsmässigt minsta kvartal. Just nu har vi överkapacitet i logistiken men den krävs för att hantera vår snabba tillväxt.
Efter Black Week noterade man även en försämring i sin performance marketing.
Vi har rättat till det men vi har påverkan även i första kvartalet. Den i kombination med fortsatt stark tillväxt i våra europeiska marknader och våra satsningar på flera breda marknadskampanjer har störst effekt på resultatet.