ANNONS

Lyko först i Sverige med nya AR-funktionen: "Älskar att experimentera"

Lyko krokar arm med Snapchat
Lyko/Snapchat

"Vi vill testa nya funktioner".

ANNONS

I början av maj berättade Ehandel om att Snapchat nu storsatsar på AR-shopping, med ny teknik.

Det rör sig om en helt ny sektion i appen, vid namn Dress Up, där man kan testa kläder och skor i AR, alltså augmented reality – eller förstärkt verklighet.

Med hjälp av Snapchats kamera kan man exempelvis se hur kläder ser ut och hur de sitter på ens kropp. Snapchat har även släppt ett verktyg för handlare, som gör att de kan integrera Dress Up:s AR-funktion.

"Prova nya möjligheter"

Nu tar Lyko – som första svenska handlare i ordningen – in Snapchats AR-lösning. Totalt ska 55 000 skönhetsprodukter kunna ”testas” med verktygets så kallade ”try on”-linser, framför allt olika typer av sminkprodukter. Det framgår av ett pressmeddelande.

På Lyko älskar vi att experimentera och testa nya funktioner för våra kunder. Utvecklingen av Augmented Reality är något vi följer med stort intresse, och det här var ett utmärkt sätt för oss att prova några av de möjligheter det erbjuder, säger Jenny Génetay, Performance Marketing Manager på Lyko och fortsätter:

Många av våra kunder är aktiva på Snapchat och det är spännande att se att de inte bara gillar att virtuellt prova produkter lika mycket som vi, utan också att det har visat sig vara ett bra sätt att driva försäljning, säger Jenny Génetay på Lyko.

Nu återstår det att se hur satsningen faller ut på sikt.

LÄS ÄVEN: Snapchat storsatsar på AR-shopping med ny teknik

David Gustavsson
david@ehandel.se