Lyko klev in i Finland för första gången för ett år sedan med en bred marknadsföringsplan, bland annat började skönhetsföretaget att sponsra "Dancing with the stars", som är Finlands motsvarighet till Sveriges "Let´s Dance.
Mottagandet har varit enormt bra och vi har sett en stadig försäljningstillväxt. Nu tar vi nästa steg och välkomnar Ida Berg Kivi som marknadschef i Finland, säger Kalle Eliason CMO Lyko.
Ida Berg har rekryterats från L’Oréal, Finland där hon arbetat med marknadsföring och e-handel, med varumärken som Maybelline, Garnier, NYX Professional Makeup, Lancôme, Biotherm med flera.
Med Ida Berg Kivi växlar vi nu upp för att ta ännu större plats i Finland. Vi vet att vi snabbt kan bygga en stark varumärkeskännedom som vi gjort i Sverige och Norge, där vi blivit en av de största skönhetsaktörerna. Nu fokuserar vi på Finland och ser i våra varumärkesmätningar att vi lyckats drivit upp varumärket till en ny nivå, allt indikerar att vår modell fungerar även här, säger Kalle Eliason CMO Lyko.
Förhoppningen är en stor omnikanal
I Sverige och Norge är vi en stor omnikanal spelare med flera butiker och vi hoppas hitta ett bra länge för en etablering även i Finland, säger Kalle Eliason.
Ida Berg Kivi är glad över att få hjälpa Lyko på deras resa i Finland.
Det har varit väldigt inspirerande att följa med Lykos resa till att bli Nordens största e-handel inom skönhet. Jag har länge imponerats av Lykos nytänkande och inkluderande inställning till skönhetsbranschen och på sättet de skiftande konsumentbehoven verkligen tas hänsyn till i allt Lyko gör. Det känns helt fantastiskt att få vara med på tillväxtresan och ta Lyko till nästa nivå på den finska marknaden, säger hon.