ANNONS

Lyko, Cervera och Bangerhead om fejkreorna: "Helt enkelt slarv"

Tom Thörnblom, Erika Dalle och Marc Palmefjord

"Inte helt klart hur branschen kommunicerar kring priser och rabatter".

ANNONS

Lyko, Cervera, Bangerhead och Gardenstore har pekats ut av Konsumentverket, som menar att e-handelsföretagen har haft vilseledande marknadsföring på sina sajter under Black Friday. Nu har myndigheten öppnat ett tillsynsärende mot respektive företag.

LÄS ÄVEN: Lyko och Cervera anklagas för bluffrea: ”Ser inte bra ut”

Utifrån det material vi har, skärmdumpar från deras marknadsföring på Black Friday och prishistorik från en prisjämförelsesajt, så ser det inte bra ut, sa Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

Vi har hört av oss till företagen för att höra hur de ser på anklagelserna om den påstådda fejkrean.

Cervera förklarar att man kommer att gå till botten med varför vissa artiklar, som inte skulle varit med i BF-kampanjen, ändå kom med.

Det är svårt att kommentera något som vi precis har fått reda på, men kritiken rör inte att vi har höjt priserna utan att vi på ett antal artiklar har haft samma låga pris även innan Black Week och ändå lyft artiklarna som Black Week-klipp, säger Erika Dalle, marknadschef på Cervera, till Ehandel.

Vi kommer att analysera varför de inkluderade artiklarna kom med samt säkra upp interna processer. Det var sex stycken produkter av 15 000 artiklar som berördes av anmälan. Vi kommer att gå igenom dessa specifika fall i detalj och se vad som har gått snett. Detta är givetvis inget vi har gjort medvetet.

Erika berättar även att Cervera förbereder sig för en "större dialog" med Konsumentverket. Enligt bolaget är det idag oklart hur man ska kommunicera priser och rabatter i en bransch där prissättningen förändras snabbt.

Vi kommer att ta en större dialog med Konsumentverket om hur vi alla ska tänka kring priser och rabatter i ett läge där e-handeln och dynamisk prissättning växer allt starkare.

Vi välkomnar genomlysningen då det inte är helt klart hur branschen kommunicerar kring priser och rabatter.

Hon avslutar med att säga att Cervera tar Konsumentverkets kritik på allvar, och förtydligar att man inte har gjort misstagen medvetet.

Vi tar det här på största allvar. Såklart är det alltid tråkigt när man hamnar under granskning, men vi behöver som organisation kunna hantera både positiv och konstruktiv feedback, lära oss av det och förbättra oss löpande! Alla vet om att det inte är medvetna beslut som ligger bakom utan helt enkelt slarv i en väldigt hektisk tid, säger Erika Dalle.

Lyko svarar att deras Back Friday-erbjudande omfattade över 40 000 produkter, men att några mycket riktigt markerades som felaktiga.

Inför den dagen stängde vi av alla gällande kampanjer, rabattkoder med mera. Men när vi sedan aktiverade kampanjen flaggades några produkter felaktigt under kampanjen. Detta är ett misstag från vår sida och så snart vi fick kännedom om detta kommunicerade vi det internt, säger Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko, och tillägger:

Vi tar det här på största allvar, oavsett om det handlar om en kund eller en produkt. Det är en självklarhet för oss att rätta till saker som blivit fel och kommer skyndsamt vidta åtgärder för att detta inte ska ske igen.

Har ni börjat att åtgärda detta på något sätt redan?

Vi ser över våra interna processer och arbetssätt för att vi ska bli ännu bättre internt inför kommande kampanjer. Vi kommer svara konsumentverket med en åtgärdsplan, säger Tom Thörnblom.

Bangerheads vd Marc Palmefjord har inte hunnit sätta sig in i ärendet men har som mål att ta reda på vad som har lett till det här.

Jag har under dagen läst igenom Konsumentverkets ärende. Vi ser förstås allvarligt på det och kommer att gå till botten med det hela, däremot har jag inte ett helt grepp om det hela ännu. Men jag kan säga att vi vill alltid vill ha transparens och schyssta priser mot våra kunder. Det kommer att ta några dagar att gå till botten med det här, säger han.

Det som händer nu är att bolagen har fram till måndag, den 21 december, på sig att svara Konsumentverket. Därefter kommer KO att bedöma om rättsliga åtgärder behöver vidtas.

Ehandel har sökt Gardenstore. 

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se