ANNONS

Lyfte till 3 miljarder trots pandemin: "MotstÄndskraftig affÀr"

Adyens vd, Pieter van der Does har 3 miljarder anledningar att le

"HjÀlpte handlare att flytta volymer online".

ANNONS

Techbolaget Adyen, som bland annat levererar betallösningar, har gĂ„tt starkt i pandemin - naturligtvis stĂ€rkta av e-handelns framfart. Det första halvĂ„ret bjöd pĂ„ en tillvĂ€xt pĂ„ 27 procent, som innebar att omsĂ€ttningen landade pĂ„ 280 miljoner euro (drygt 3 miljarder kronor). Även resultatet (EBITDA) fick sig en knuff i rĂ€tt riktning och ökade med 12 procent till 141 miljoner euro (1,5 miljarder kronor).

Tack vare diversifieringen i vÄr handelsbas över olika vertikaler och geografier har vÄr affÀr visat sig vara motstÄndskraftig under det första halvÄret, trots pandemin, skriver bolaget i ett brev till aktieÀgarna.

Volymerna inom detaljhandeln och digitala varor ökade, medan resor och volymer i butik minskade till följd av globala restriktioner, fortsÀtter man.

Adyen har i Sverige företag som ÅhlĂ©ns, H&M och Spotify pĂ„ sin kundlista och presenterade i slutet av förra Ă„ret Ă€ven Acne Studios till den celebra skaran.  Och man har gott sjĂ€lvförtroende inför fortsĂ€ttningen.

VÄra produkter Àr mycket vÀl lÀmpade för att kunna anpassa sig snabbt i dessa utmanande tider. NÀr butikerna stÀngde hjÀlpte vi handlare att snabbt flytta volymer online. NÀr samhÀllet nu börjar öppnas upp igen, har vi underlÀttat för kontaktlösa betalningar i butik, skriver man.

Nils Lund
nils@ehandel.se