Techbolaget Adyen, som bland annat levererar betallösningar, har gĂ„tt starkt i pandemin - naturligtvis stĂ€rkta av e-handelns framfart. Det första halvĂ„ret bjöd pĂ„ en tillvĂ€xt pĂ„ 27 procent, som innebar att omsĂ€ttningen landade pĂ„ 280 miljoner euro (drygt 3 miljarder kronor). Ăven resultatet (EBITDA) fick sig en knuff i rĂ€tt riktning och ökade med 12 procent till 141 miljoner euro (1,5 miljarder kronor).
Tack vare diversifieringen i vÄr handelsbas över olika vertikaler och geografier har vÄr affÀr visat sig vara motstÄndskraftig under det första halvÄret, trots pandemin, skriver bolaget i ett brev till aktieÀgarna.
Volymerna inom detaljhandeln och digitala varor ökade, medan resor och volymer i butik minskade till följd av globala restriktioner, fortsÀtter man.
Adyen har i Sverige företag som à hléns, H&M och Spotify pÄ sin kundlista och presenterade i slutet av förra Äret Àven Acne Studios till den celebra skaran. Och man har gott sjÀlvförtroende inför fortsÀttningen.
VÄra produkter Àr mycket vÀl lÀmpade för att kunna anpassa sig snabbt i dessa utmanande tider. NÀr butikerna stÀngde hjÀlpte vi handlare att snabbt flytta volymer online. NÀr samhÀllet nu börjar öppnas upp igen, har vi underlÀttat för kontaktlösa betalningar i butik, skriver man.