Det brittiska skönhetsföretaget Lush bestämde sig nyligen för att gå mot strömmen. I tider när alla jagar följare och större målgrupper, tar kurser i marknadsföring för sociala medier och gör allt för att synas och höras i alla sociala kanaler - väljer Lush att sluta.
LÄS ÄVEN: Lush omsättning och resultat sjönk: ”Ett tuffare år”
Med över en miljon följare i sina sociala kanaler stänger alltså skönhetsaktören ner sina konton. I sitt avskedsinlägg på Instagram skriver företaget:
I allt större utsträckning gör sociala medier det svårare och svårare för oss att kommunicera med varandra. Vi är trötta på att slåss med algoritmer, och vi vill inte betala för att visas i din newsfeed. Så vi har bestämt att det är dags att avsluta några av våra sociala kanaler. Från och med nu kan du prata med oss via vår livechatt på hemsidan, e-post eller telefon. Detta är inte slutet, det är bara början på något nytt.
Istället för att hålla kontakten med sina kunder på Twitter, Instagram och Facebook vill Lush istället kommunicera genom traditionella kanaler som chatt, mejl och telefon. De enskilda butikerna kan dock behålla sina konton om de vill.
Lush beslut har skapat en del diskussioner, och en som kritiserar skönhetsföretagets val är Charlotte Rogers på Marketingweek.
Att lämna en av de största och mest demokratiserade kommunikationsformerna känns direkt som ett misstag, skriver Charlotte Rogers.
Enligt henne kommer Lush ha svårt att hålla liv i sitt kundengagemang utan sociala medier. Men det som också är märkligt är att det bara drygt tre veckor innan Lush offentliggjorde sitt beslut, kom Instagram ut med funktionen "Instagram Checkout".
LÄS ÄVEN: Instagram lanserar egen checkout
När kunder nu kommer att kunna handla direkt på Instagram, utan att ens behöva lämna appen, väljer företaget att logga ut. Det är ett ovanligt val i dagens digitala samhälle, men vem vet, Lush kanske vänder det till sin vinst ändå.