En tv- och radiokalender och möjligen en chokladkalender fick vi nöja oss med förr i tiden. Det var dåtidens l(u)cka. Men numera duggar kalendrarna tätt, inte minst i e-handeln.
Klarna har laborerat med det de tycks älska nu för tiden, nämligen statistik som kureras för media.
Och just denna undersökning visar att sex av tio svenskar planerar att köpa en adventskalender i år. Hälften tänker inhandla en chokladkalender. 27 procent är på jakt efter en inom skönhet – och 24 procent vill ha en kalender med en barnleksak bakom varje lucka.
Stark tradition
Nästan varannan, 45 procent, i åldern 18 till 25 år har i år köpt en skönhetskalender. I november har antalet klick på skönhetskalendrar ökat med 153 procent, jämfört med motsvarande månad i fjol.
Vi ser hur stark den här traditionen är i Sverige, inte minst bland unga. Att så många svenskar planerar att köpa en skönhetsjulkalender är särskilt anmärkningsvärt, kommenterar Klarnas konsumentexpert Carl Lindahl, i ett pressmeddelande.
Det är helt enkelt ett bra sätt för kunder att testa nya produkter och få ett överraskningsmoment varje dag, tillägger Carola Lundell som är marknadschef på Kicks.
De mest hemklickade kalendrarna just nu:
- Choklad- och godiskalender
- Skönhetskalender
- Barnleksaker
- Tekalender
- Matkalender