Pingis Hadenius, vd för skönhetsföretaget Löwengrip, har tillsammans med sin affärspartner Isabella Löwengrip grundat, drivit och investerat i ett antal e-handelsföretag under de senaste åren. I dag är duon utöver Löwengrip involverad i e-handelsföretag som StyleIn och Flattered, men också i andra typer av företag, som till exempel Nordic Tech House.
På senare tid har särskilt Löwengrip och Nordic Tech House arbetat nära varandra för att få igång skönhetsföretagets försäljning på Amazon. I samband med Emeet Finland, som gick av stapeln i förra veckan, träffade vi Pingis Hadenius och Nordic Tech House grundare Linus Kaasik för att få reda på mer om Amazonprojektet.
- För att kunna anamma den transformering som sker på retailmarknaden så behöver du ligga i rätt plattformar, så att du snabbt och enkelt kan finnas på Amazon och andra marknadsplatser som kommer, säger Linus Kaasik.
Mer att önska från Amazons teknik
För bara ett par dagar sedan började Löwengrips produkter att säljas hos Amazon i Storbritannien, och finns numera också tillgängliga på Amazons tyska sajt. Inom kort är planen att Spanien och USA ska läggas till gruppen av länder där Löwengrip säljs hos Amazon.
För att det hela ska fungera så smidigt som möjligt har Nordic Tech House flyttat Löwengrip till en ny plattform. Genom att alla delar av verksamheten samlas i ett och samma system är planen att det ska bli lättare att kombinera den egna e-handeln med försäljningen på Amazon.
Men att få integrationen på plats har enligt Linus Kaasik inte varit så enkelt som man kanske förväntar sig när man jobbar med ett bolag av Amazons storlek.
- Det har varit en så pass komplicerad process att onboarda för de olika länderna, eftersom Amazon inte har de tekniska förutsättningarna. Men då har vi lokaliserat en plattform som kommer att kunna göra det jobbet betydligt enklare, säger han.
"Bygger på personliga relationer"
På sikt är planen att fler av Hadenius och Löwengrips e-handelsföretag ska säljas på Amazon i utvalda länder. Att man har valt just den strategin beror på den amerikanska jättens omtalade talang för att hantera e-handelslogistik.
- Så länge vi inte är bättre än Amazon på logistik så är det bättre att finnas hos dem. De är så stora och aggressiva, och med tanke på att logistik är väldigt svårt så är det bättre att samarbeta med dem utanför Sverige, säger Pingis Hadenius.
Enligt Löwengrips vd har planen hela tiden varit att få Amazon att bli återförsäljare av företagets produkter, vilket enligt henne kräver en hel del nätverkande.
- Jag jobbar framför allt med relationerna med Amazon, men då handlar ju det om att jobba med att bli vendor hos dem så att de köper in varorna. Att bara använda deras marketplace seller-plattform, då ska du ju sköta logistiken själv. Det är inte intressant för vår del i alla fall, säger hon, och fortsätter:
- Det är inte alls så mallat och enkelt som man tror. Precis som med vilken kund som helst, om man till exempel tänker sig att vi ska gå till Ica i dag, så bygger det på de personliga relationerna. Du får inte det serverat.
Har huvudrollen i e-handelsserie
Läsare av Ehandel.se känner förmodligen igen Pingis Hadenius som en av huvudpersonerna i serien Ehandelsstylisterna, som har rullat på sajten nu under våren. Tillsammans med kollegan Simon Sjögren har hon avhandlat ett antal viktiga ämnen inom e-handel - och dessutom tagit sig an dem med en humoristisk touch.
Det sista avsnittet i serien, åtminstone för den här säsongen, publiceras på Ehandel.se den 8 juni.
Har det varit en utmaning att kombinera ganska tunga ämnen med en lättsam approach?
- Nej, det kommer rätt naturligt. Vi har det ju så här på kontoret ändå. Jag är nog uppvuxen i humor och det är även Simon så det var väl bara lyckosamt att vi blev kollegor. Vi har ganska tuffa jobb, om man säger så - att vara vd är ju inte alltid så lätt och roligt och man har mycket ansvar, och Simon är operativ chef i Löwengrip Invest - och då är det här ett ganska skönt sätt att få pusta ut.
SE ÄVEN: Ehandelsstylisterna: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"