Förra året var ett turbulent år för entreprenören och influencern Isabella Löwengrip. Hon såg fram emot en storlansering av sitt skönhetsvarumärke i USA men planerna kraschade när pengarna började att ta slut. Samtidigt avslöjades det att Isabella Löwengrip sålt in "fejkade siffror" vilket ledde till att ett flertal företag avslutade sina samarbeten med henne.
LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip: ”Ett dominofall med andra kunder som avbröt”
Isabella Löwengrip har minst sagt fått många rubriker under det gångna året och nu presenteras bolagets siffror för 2019, som hon har varnat för redan i fjol. På sin blogg skrev Isabella att Löwengrip Beauty kommer att backa med uppemot 50 procent på grund av felprioriteringar och att hon ser det som "ett stort misslyckande". Nu kan vi bekräfta att hennes skönhetsbolag mer än halverade omsättningen i fjol, enligt årsrapporten.
LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip: ”Jagade tillväxt på bekostnad av arbetsmiljön”
Försäljningen rasade med totalt minus 53 procent och landade på 39,6 miljoner kronor. Samtidigt sjönk vinsten med minus 93 procent och summerades till 198 000 kronor. Företaget förklarar att den minskade omsättningen beror på ett avtal med distributören Dermarome, som tog över försäljning och logistik.
Vårt fokus var att satsa internationellt och i samband med detta lade vi över ungefär 80 procent av vår försäljning till den distributören. Det gjorde att vår omsättning pressades ned. Mätt i antal sålda enheter har vi alltså inte så stor omsättningsminskning, säger Pingis Hadenius, tidigare vd på Löwengrip Beauty, till Breakit.
Vi har absolut haft en svagare utveckling i Norden. Men tappet i omsättning motsvarar inte ett lika stort tapp i den faktiska försäljningen av produkter.
LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip fälls igen – Ellos: ”Vi ansvarar inte”