Om ett inlägg i sociala medier eller på en blogg är sponsrat av ett annat företag måste det märkas ut så att läsaren förstår att det är fråga om reklam. Så långt är nog de flesta företag med vid det här laget. Men när det kommer till hur tydligt ett inlägg måste märkas ut, är det uppenbarligen lite mer komplicerat - inte minst för entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip, som har fällts av Reklamombudsmannen för just sponsrade blogginlägg vid mer än ett tillfälle.
LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip fälls för ännu ett sponsrat blogginlägg
Och nu är det dags igen. I slutet av våren passade Isabella Löwengrip nämligen på att marknadsföra både hårmousse och ögoncreme av det egna märket LCC i ett blogginlägg på den egna bloggen isabellalowengrip.se. Ögoncremen passade enligt bloggerskan extra bra för hennes känsliga hy, vilket uppgavs vara ovanligt när det kom till ögoncremer. I blogginlägget hade texten “LCC:s ögoncreme” strukits under och förärats en länk till LCC:s e-handel där den aktuella cremen gick att beställa.
Anmälaren: Otydligt vem som låg bakom
Tilltaget ledde till en anmälan till Reklamombudsmannen, RO, från en person som ansåg att det inte framgick att Isabella Löwengrip tjänar pengar både på länken, bloggen och produkten i fråga.
Isabella Löwengrip menar dock att det framgår på hennes bloggplattform vilka bolag “det finns ägarintressen i”, bland annat genom att de olika företagens loggor ska vara synliga för besökaren oavsett vilken del av plattformen hon eller han befinner sig på.
LÄS ÄVEN: Löwengrip under lupp hos RO igen - både frias och fälls
"Måste anses som en naturlig del"
När det kommer till ämnet för själva anmälan, tycker Isabella Löwengrip att det måste finnas en möjlighet att dela med sig av de svårigheter hon “i sin roll som kreativ chef, mött under processer med produktutveckling”.
- Informationen om en produkt som enligt influencern var svår att utveckla presenteras tillsammans med en länk till produkten ifråga, en presentation som måste anses som en naturlig del av en kommersiell plattform. Det vis på vilket texten är skriven tillsammans med plattformens format som en kommersiell plattform måste därför ge vid handen att det inte är aktuellt att markera informationen som reklam, återger RO Löwengrips ståndpunkt.
RO väljer dock att gå på anmälarens linje, och fäller Löwengrip för att inte ha märkt ut reklamen tillräckligt tydligt.
- Nämnden finner att en genomsnittskonsument inte omedelbart kan identifiera inlägget som reklam för produkter från LCC. Det får i stället antas att blogginlägget uppfattas som ett inlägg från privatpersonen Isabella Löwengrip Spångberg. Det finns inte någon reklammarkering i inlägget. Bedömningen ändras inte av att plattformen, där inlägget har publicerats, som helhet sägs består av information om verksamhet som influencern har ägarintresse i, eftersom det inte är tydligt för en genomsnittskonsument att så är fallet, skriver RO.