Idag släpper Lovisa Wallin, även känd som Lojsan, sin första modekollektion någonsin. Något som många har sett fram emot, i alla fall om man ska tolka antalet uppskrivna kunder till VIP-shoppingen.
Kollektionen är designad av Lovisa och skapad för Bubbleroom. I tisdags, en dag efter att nyheten om hennes kollektion gick ut, meddelade Lovisa att listan till förhandsshoppingen, även kallad VIP-listan, har slagit rekord i antalet intresserade. Och Ville Kangasmuukko Nordström, vd på Bubbleroom, bekräftar detta.
Vi har en ökning på över 100 procent gällande antalet kunder som skrivit upp sig till VIP-lanseringen idag, säger han till Influens.se.
Hur många har skrivit upp sig?
Vi kan tyvärr inte ge några exakta siffror, men andelen är över 100 procent fler än förra rekordet gällande andelen kunder som signar upp inför ett samarbetssläpp.
Förhandsinbjudna fick möjlighet att börja klicka hem kollektionen klockan 10.00, två timmar innan resten av världen får tillgång till släppet. Cirka 15 minuter efter att klockan slagit tio började sajten att tugga allt saktare, och vissa varor visade sig redan vara slutsålda.
Hur förbereder ni er för att sajten inte ska krascha?
Vi har förberett oss med betydligt mer kapacitet än en normal försäljningsdag, och e-handelsteamet är på tårna från första sekund, säger Ville några minuter innan VIP-listan får kliva ombord hos Bubbleroom.
Men kassan råkade trots allt ut för tekniska problem, skriver Lovisa i en uppdatering på Instagram:
För er som har problem med att betala, det är så högt tryck så betalningen kraschar. Men håll ut och försök igen. Bubbleroom jobbar stenhårt för att få det att funka, men det är som sagt högt tryck.
Hur ser läget ut just nu?
Sajten har varit under hård belastning, det har periodvis varit något längre svarstider vilket kan upplevas som att sajten kraschat. Men vi har säkerställt att transaktionerna gått igenom löpande, säger Ville och tillägger:
Vi kommer att slå de tidigare rekorden i samband med designsamarbeten. Vi är på väg mot ett nytt försäljningsrekord.
Lovisa är stolt över sin kollektion, glad över att den äntligen är live och överväldigad av all positiv respons, uttrycker hon på sociala medier. Men hur taggade är Bubbleroom-teamet egentligen inför det här släppet?
Fantastiskt! Vårt team på marknad har arbetat intensivt med lanseringen de senaste veckorna och de flesta var på plats i Stockholm igår när Lovisa Wallin bjöd sina närmaste vänner på lanseringsfest. Vi hade fyra fantastiska modeller som visade upp kläderna och hennes vänner tog mer eller mindre med sig hela kollektionen hem. Nya favoriter i garderoben, sades det, säger Ville Kangasmuukko Nordström och fortsätter:
Det är också anledningen att jag tar intervjun, hela marknadsteamet får vila upp sig efter gårdagen och ladda till släppet av kollektionen idag klockan 12. Stort tack till våra engagerade medarbetare som fortsätter göra skillnaden, som gör skillnaden.