Lovisa Wallin, eller kanske Lojsan som många känner henne som, är en stigande profil i branschen. Hon har en stor Instagram- och Youtubekanal, driver en podd, en e-handel och gästar som designer hos flera företag.
Men hennes resa började egentligen för cirka sju år sedan.
Jag och min tjejkompis hade en mat- och bakblogg, som med tiden även innehöll några uppdateringar om träning också. Jag tyckte att det var jättekul att blogga, samtidigt som min kompis började tycka att det blev lite jobbigt att uppdatera så ofta. Till slut hoppade hon av, och då fortsatte jag själv, berättar Lovisa Wallin för Influens.se.
Bloggen blev en fritidssyssla vid sidan av hennes heltidsjobb som projektinköpare på ett byggföretag. Men med tiden hade hon allt mindre tid för sin kulinariska hobby, och då började hon lägga upp innehåll kopplat mode.
I början var jag inte så bekväm med att lägga upp bilder på mig själv, men när jag inte hade tid att baka och lägga upp recept på bloggen började jag ta bilder på mina outfits.
Allt började som en kul grej, men sen insåg jag hur mycket jag brinner för mode, styling och att inspirera andra.
Hon fortsatte jobba som inköpare och driva bloggen parallellt i tre år innan hon bestämde sig för att lämna sitt heltidsjobb och satsa på sociala medier fullt ut.
I början förstod jag inte att sociala medier skulle kunna vara ett heltidsjobb. Men det var en rolig tid när jag insåg att det fanns pengar i det här, att det fanns fler som jobbade med det och att jag skulle kunna fokusera på detta på heltid.
Det var verkligen något som kom och blev lite av sig själv, för jag har aldrig haft det som mål. Jag har bara tyckt att det är kul med mode och det som jag har fokuserat på var endast att ständigt nå ut till fler, att se att allt fler personer gillar det jag gör och inspireras av det jag lägger ut.
Idag har hon jobbat med sina sociala kanaler och mode i fyra år, och målbilden är fortfarande inte att nå en specifik omsättning. Lovisa berättar att det närmaste målet är att nå 200 000 följare på Instagram innan året är slut, därefter siktar hon på en halv miljon följare "väldigt snart".
Min drivkraft har aldrig varit pengar eller omsättning. Eftersom mode och styling genuint är min hobby så är det viktigaste för mig att jag når människor som uppskattar det jag gör, så när jag sätter upp mål så handlar det snarare om antal följare än omsättning i bolaget. Sen går de två givetvis ofta hand i hand, men för mig är det roligare att sikta mot antal följare.
Hur ser strategin ut för att öka antal följare?
En del lägger mycket krut på betalda samarbeten, vilket jag också gör, men jag lägger nästan ännu mer tid på mitt content. Innehållet på mina kanaler och själva skapandet är det som driver mig och som jag tycker är roligt. Därför lägger jag väldigt mycket tid på att till exempel ta mig in till stan för att ta en bild till ett inlägg jag planerat. Så när jag tänker att mitt mål är att nå 200 000 personer, då är min strategi att jag måste utvecklas och göra det jag gör ännu bättre så att det sprids till ännu fler.
Bloggen var startskottet på Lovisas karriär, men idag motsvarar den en väldigt liten del av bolaget. Förutom hennes sociala mediekanaler driver hon, tillsammans med branschkollegan Hanna Friberg, en av Sveriges största kommersiella podcast Måndagsvibe samt e-handelsföretaget Monday Attire.
Vill du berätta lite om er e-handelssatsning? Den kom ju väldigt plötsligt, och ni släppte ett kortspel och en parfym - två produkter från två helt olika kategorier. Vad handlar det om?
Det är viktigt att komma ihåg att det inte är merch till Måndagsvibe, Monday Attire är ett helt eget varumärke. Vi har en långsiktig plan för Monday Attire, men vi inspirerades av "måndags-känslan" som vi har i podden. Jag vet och förstår att många tycker att produkterna inte hänger ihop, men det finns en tanke bakom det.
Om man översätter namnet Monday Attire rakt av till svenska så betyder det "måndagsklädsel", men vi ser det mer som att man ska tänka "vad ens Monday Attire ska vara" eller vad ens måndags-känsla är. Så då tänker vi att man kan ta hjälp av parfymen vi har släppt, eller kortspelet som består av olika frågor man kan tänka och svara på själv eller med någon annan. Vi vill att man ska älska måndagar, och se dem som något positivt som en återkommande chans för nystart.
Planen är alltså att ta fram produkter som motiverar och ger en positiv inställning. Lovisa avslöjar att det framför allt är fler spel som kommer att komma, och att duon redan är på gång med nya produkter.
Det här är första gången jag och Hanna gör något eget vid sidan av våra egna bolag, så väldigt mycket kommer säkert att ändras längst vägen. Vi lär oss mycket hela tiden, speciellt när vi gör allt själva. Monday Attire är ett helt nytt bolag som inte är kopplat till våra kanaler eller sociala medier.
Lovisa och Hanna gör en hel del ihop. Senast släppte de ett gemensamt designsamarbete med Corlin Eyewear, som minst sagt gjorde försäljningssuccé. Och redan nu har Lovisa flera hemliga projekt planerade i loopen, både för i år och nästa år.
Vad är viktigt för dig när du får ett samarbetsförslag?
Att jag får fria tyglar. Det är viktigt att saker inte blir halvdana. Designsamarbeten tar väldigt lång tid, och det måste de få göra. Corlin har varit en superkul samarbetspartner för vi jobbade med den här kollektionen i nästan över ett år och vi har kunnat vara superpetiga med alla detaljer. Det är viktigt att det får vara så för när vi väl släpper en kollektion så vill man ärligt känna att man kan stå bakom den till 110 procent.
Det är dock inte alltid så lätt att få sin röst hörd. Ibland vill vissa företag att man väljer det billigaste materialet och bara sätter sitt namn på produkten för marknadsföringens skull. Men det är inget jag accepterar, och jag tror att standarden börjar röra sig mot att det inte ska vara så.
Drömmen är dock att göra sin egna klädkollektion och helst i sitt eget namn, under ett eget modevarumärke.
Jag anser att jag fortfarande är ganska liten i branschen, mitt företag är inte så stort trots att jag har en anställd. Långsiktigt har jag en vision om att vi ska bli ett större team, och med det kommer också andra mål. En av dem är att starta ett eget varumärke.
Men det är än så länge bara en dröm. Just nu har jag väldigt många olika projekt på gång, så de drömmarna har fått sättas åt sidan så länge. Men målet är att i framtiden driva ett eget varumärke som jag livnär mig på, och att sociala medier är något som jag jobbar med vid sidan om.
Hur tycker du att influencerbranschen har förändrats under åren?
När jag började var sociala medier inte lika integrerade i marknaden som idag. Alla hade inte Instagram till exempel, och det fanns mer ovisshet. Många trodde nog som mig i början, att man inte kan leva på det här. Det är häftigt att jag har fått vara med på den här utveckligen och se hur sociala medier har förändrats och hur människors vanor och beteenden har påverkats. Det har vuxit upp en helt ny bransch som faktiskt vem som helst kan bli en del av, oavsett om man är stor eller liten, nischad eller inte så finns det en plats för alla.
Men det som har förändrats mest under åren, för oss som jobbar med sociala medier, är att det är engagemanget från följarna som avgör om man får betalt eller inte. Att om man inte har något engagemang så kan man inte ta betalt, och har man högt engagemang kan man ta mer betalt.
När företag investerade i marknadsföring förr, när det till exempel handlade om tryckt press, så hade man inga garantier för att reklamen skulle generera konvertering. Men idag förväntar sig företag att varje krona ska ge valuta, menar Lovisa.
Det som kommit på senare tid är just krav på konvertering. Företag är väldigt vana vid, och bekväma med, att köpa betald marknadsföring som ska ge dem "exakt" det som de betalar för.
Förut, vilket jag personligen tycker fortfarande är rätt, tog man betalt för exponeringen och för det jobb man lade ner för att ta fram marknadsmaterialet. Nu är det utfallet som man främst får betalt för.
Eftersom influenceryrket är ett jobb som vuxit fram och formats allt eftersom sociala medier och människors beteende har förändrats, så har allt vad gäller regler och riktlinjer kommit lite i efterhand. Många har byggt upp egna sätt att arbeta på och ramar att förhålla sig till, samtidigt som vissa vill blunda för att det faktiskt kan vara en seriös yrkesroll. Men den digitala tiden vi lever i och värdet av influencer marketing och dess betydelse för marknaden sätter yrkesgruppen på en högst eftertraktad position. Det är därför inte längre någon fråga om ifall det är en yrkesroll eller inte. Det kan dock tyckas märkligt att tydligare ramar och linjer inte har byggts upp i branschen.
Allt hade kunnat vara lite tydligare. Riktlinjer kring reklammarkering har nyligen satts, men de tycker jag fortfarande inte är så tydliga i vissa fall. Likadant med alla pressbud vi får hem. Det är en seriös bransch, och man hade önskat att det var lite mer tydligt hur allt ska funka, vad som förväntas och vad som är ens skyldighet eller inte. Nu tar man bara det säkra före det osäkra.
Enligt Lovisa ligger osäkerheten inte bara på influencers spelplan men även hos en stor del företag.
Det är fortfarande väldigt nytt och företag känner också väldigt stor press, skulle jag säga.
Men de som är snabbast med att peka med pekpinnen är ingen av parterna, utan följarna, åskådarna och kunderna. Alltså de som influencers och varumärken tillsammans kämpar för att vinna.
Det är ett ganska hårt klimat där ute, tycker jag. Utifrån känns det som att folk lägger mer ansvar på en influencer, hur vi lever våra liv och styr våra bolag, än vad man skulle förvänta sig av ett företag, säger Lovisa.
Det handlar nog om att det är lättare att nå mig som person och peka på något man inte tycker är bra, än att säga till ett företag. Sen är det ju något man automatiskt "skriver under på" när man väljer att bli offentlig, att man får kommentarer och kritik för olika saker. Jag "använder" ju mig av mitt liv för att marknadsföra olika saker. Men det är tråkigt att man ständigt måste bli granskad på delar som inte ingår i någon slags marknadsföring, utan bara är en liten inblick i ens liv.
Stämningen i influencerbranschen har varit osäker och lite skakig i fjol, säger Lovisa och tillägger att det nog har haft mycket att göra med pandemin som kom i samma veva.
Ungefär samtidigt som corona slog till och folk började isolera sig, började ganska mycket otrevligheter att öka på sociala medier. Fler än tidigare började granska och kommentera, och en ny sorts "cancel-kultur" föddes. Det har påverkat hur influencers uttrycker sig och vad som visas upp. Många blev helt enkelt rädda för att få skit. Jag själv har alltid varit en person som inte bryr sig om vad andra tycker, samtidigt som jag anser att det är nyttigt att få in andras perspektiv på grejer och bli mer medveten. Men jag har aldrig varit den som tagit åt mig av andras skitsnack.
Under förra året ökade dock de här pekpinnarna, negativa kommentarerna och cancel-kulturen till en sjuk nivå och till och med jag blev påverkad och vågade inte säga vad jag tycker och tänker. Men i år känner jag att vi som jobbar i den här branschen har börjat backa varandra mer. Vi är alla medvetna om hur stort inflytande vi har så vi hjälper varandra att hålla huvudet högt och köra i rätt riktning, och tillsammans har vi börjat sätta krav på våra följare också - bland annat gällande stämningen i kommentarsfälten, att det inte ska vara okej att mobba eller ha en kränkande ton.
Har du någongång funnit dig själv i en konflikt mellan vad som är privat och vad som är offentligt?
Inte direkt. Både jag och min sambo är väldigt öppna människor, och inte så lättkränkta. Jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker och tänker om mig, och det leder i sin tur till att jag inte har svårt för att dela med mig av saker som andra förmodligen skulle tycka är jätteprivata. Så nej, jag har typ ingen gräns, säger Lovisa och skrattar.
Men om någon hade velat utnyttja en privat situation eller en familjemedlem i ett reklamsamarbete - hur hade du sett på det då?
Det har ju hänt att företag har bett om sådant, att jag till exempel ska ha med mina barn i reklam. Jag förstår varför de frågar. Ur ett affärsperspektiv är det bättre för det ger ofta bättre konvertering. Men där gäller det att man själv vet sina gränser.
Jag är inte den som tar med mina barn i ett reklamsamarbete för att få bättre betalt. När det kommer till den typen av innehåll så håller jag privatlivet utanför, men med det sagt så betyder det ju inte att jag inte har med mina barn i mina kanaler. Jag visar ju upp mitt liv, och de ingår i det. Men jag håller "personlig uppdatering" och betalda samarbeten ifrån varandra.
En uppåtgående influencerkarriär med samarbeten och inspirerande innehåll i flera kanaler, en podd som släpper två avsnitt i veckan och som hela tiden ska utvecklas samt ett färskt e-handelsbolag - det är i korthet vad Lovisa Wallin jobbar med parallellt.
Hur pusslar du ihop det här?
Det händer mycket, men det är väldigt kul. Jag har även två små barn så arbetstiden är dock inte så lång som jag hade önskat att den var varje dag, men just för att jag tycker att alla delar är roliga så får jag ihop det. Det är lättare att kämpa för något som man tycker om, och jag ser fortfarande mitt jobb som min hobby. Ibland när jag är ledig så tycker jag att det är roligare att jobba än att vara helt ledig. Det kanske låter sjukt, men för mig är det här en del av min livsstil och jag får nya idéer hela tiden som jag vill förverkliga. Att allt fler personer dessutom uttrycker att de gillar det jag gör, driver och motiverar mig ännu mer.
Det här med att öka följare och få kommentarer är för mig att få feedback. Att emellanåt höra att man gör något bra är nog något som de flesta behöver på sin arbetsplats. Andra får den bekräftelsen från sina kollegor och chefer och jag får det av mina följare.
Det låter som att du lever din dröm - ditt jobb är din hobby och du vill hellre jobba än att vara ledig. Har du några utmaningar?
Ja, eftersom man är väldigt beroende av sina följare så är man i sin tur beroende av Instagrams algoritm, som fungerar väldigt underligt. Ibland får man jättebra spridning på sitt innehåll och ibland så kan vissa inlägg inte spridas alls eller inte ens visas för dem som följer en. Då är det väldigt lätt att man kanske trycker ner sig lite, att man inte har gjort ett bra jobb för att man är så beroende av bekräftelsen av andra. Det kämpar även jag med mycket fortfarande. Det är svårt att strunta i siffrorna.
Är det inte påfrestande att vara beroende av algoritmer som man inte kan påverka men som styr utfallet och konverteringen, som i sin tur sätter grunden för att man som influencer ska kunna ta betalt för sitt jobb?
Jo, men det man får påminna sig om är att man har både toppar och dalar. Vissa har det jobbigare med det här än andra, men för mig är det här just den svåraste delen av mitt jobb. Men alla har olika utmaningar, privat eller i sin karriär. Det viktigaste är att ta sig igenom dem och att man i slutändan älskar det man gör, avslutar Lovisa Wallin.