ANNONS

Loop54 får konkurrens av ny E-handelssök från KTH

Loop54 får konkurrens av ny E-handelssök från KTH

Findify är en ny e-handelssökmotor som lovar ökade intäkter på upp till 30 procent för e-handlare.

ANNONS

E-handeln har fått en ny sökmotor vid namn Findify som via smarta förslag till kunderna skall öka intäkterna. Findifys medgrundare och vd Meni Morim skall tidigare ha jobbat på Klarna som produktchef och drar vissa paralleller mellan tjänsterna.

– Vi kan sökfunktionen precis som Klarna kan betalningar. Klarna tar över betalningsprocessen och det kan tyckas lite galet att skänka bort den biten, men när nätbutiksföretagen märker att Klarna ökar intäkterna med 40 procent är det inte lika tokigt längre. Det är samma sak med Findify, säger Meni Morim.

Findify lovar dock inte 40 procents ökning utan någonstans mellan 10-30 procent beroende på nätbutik.

Autocomplete är något som Findify satsar på

– Vi jobbar med en lösning för E-handel som ökar lönsamheten genom bättre sökmöjligheter på webbplatsen. Tekniken ger mellan 10 till 30 procent ökade intäkter. Det är en galet bra avkastning på investeringen med en fungerande sökfunktion, säger Meni Morim.

Precis som den svenska sökmotorn Loop54 skall Findify lära sig produkterna i utbudet och ta hänsyn till sammanhanget inte bara själva sökordet.

– Vi jobbar intensivt med maskininlärning och data mining, det vill säga datautvinning, som är de tekniker som återfinns under ytan. Det innebär en massa saker. Söker du efter skor i en nätbutik om sommaren så är det rimligt att flip-flops och sandaler dyker upp i resultatlistan före vinterkängor. Letar du efter låtar i en nätbaserad musikbutik i december är det en fördel för försäljningen om julmusik är en del av söksvaret. Findifys teknik kan alltså se vad som så att säga "trendar". Det är också viktigt att köpupplevelsen är positiv, vilket den blir om man snabbt hittar det man letar efter. Då återkommer man som kund, säger Meni Morim.

Findify befinner sig för närvarande i företagsinkubatorn KTH Innovation. Bolaget skall redan ha några kunder och man tar 2 procent på försäljningen som går via sökmotorn, upp till 25 000 dollar. Försäljning utöver det som går via Findify dras av med 1,75 procent. Avgiften sjunker sedan successivt ner till 1 procent för volymer över en halv miljon dollar.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap