Svensk näthandel upplever just nu en kraftig tillväxt. Men samtidigt som konsumenterna vänder sig till nätet för att handla ökar också kraven på landets e-handlare. Och snabba leveranser är en av de viktigaste frågorna.
Utan möjlighet att effektivt hantera order och distribuera varor kostnadseffektivt skulle e-handeln i Sverige inte fungera. Därför genomför nu Svensk Distanshandel, Stora Logistikdagen, i Borås den 29 oktober.
Bland de viktigaste logistikfrågorna lyfter man särskilt fram snabbare och smartare returer, samt att få till en bättre leveransupplevelse. Men man påpekar också att leveranser och hämtningar på lördagar och söndagar är en viktig fråga. De fysiska butikerna är öppna sju dagar i veckan, och det måste e-handeln också vara.
– Vi ser tydligt att konsumenter på nätet idag vill ha både snabba och mer flexibla leveranser av varor de beställt. Köpupplevelsen, från beställning på nätet till leverans på dörren, måste idag matcha, eller rentav överträffa upplevelsen av att handla i en fysisk butik. Detta ställer krav, inte bara på e-handlare, men också på deras leverantörer, säger Jonas Ogvall, VD i Svensk Distanshandel.
Ska diskutera och inspirera
Målet med dagen är att driva utvecklingen av nya lösningar, som i sin tur ger ökade volymer för Sveriges e-handlare. Och med tanke på att svensk e-handel växer närmast explosionsartat jämfört med fysisk handel, så är nya logistiklösningar och ett nära samarbete med leverantörer helt avgörande för att lyckas som e-handlare idag enligt Jonas Ogvall.
– Logistikfrågorna är så viktiga för svensk e-handel att vi nu har skapat en e-Fokus dag med temat Logistik. Tillsammans med engagerade e-handlare ges nu leverantörer och distributörer en unik möjlighet att under en hel dag diskutera och inspirera varandra till nya och bättre lösningar för att skynda på utvecklingen.
Svensk Distanshandel har även tagit initiativ till den så kallade Logistikgruppen som består av representanter för olika e-handlare, stora som små, med olika sortiment och från helt skilda geografiska platser i Sverige.
Den här gruppen flera gånger per år och arbetar kontinuerligt med att identifiera de viktigaste logistikfrågorna för Sveriges e-handlare och driva på dialogen med leverantörer inom logistikområdet.
– Ökade volymer måste gynna konsumenterna, inte tvärtom. Men det ska även gynna både logistikföretag och e-handlarna själva. En win-win, helt enkelt. Vi hoppas att Stora Logistikdagen ska bidra till en ökad samsyn kring e-handeln och utvecklingen på lite längre sikt, avslutar Jonas Ogvall.
Källa: Press