Sponsrat Innehåll

Logistik i centrum för kundlöftet

E-handeln i Europa växer just nu med 14% per år, medan online-försäljning i USA redan är större än traditionell retail. Det är inte enbart priset som är orsaken till detta. Kunderna sätter stort värde på ett komplett erbjudande inklusive ett brett utbud av tillgängliga produkter, korta och flexibla leveranstider (t.ex. standard, inom 24-timmar, eller express inom 2 timmar), specifika tjänster (t.ex. gratis retur), möjlighet till anpassning av beställningar (som inslagning, gravyr av föremål eller tryck på T-shirts och liknande). Svaret på dessa nya kundkrav bygger på innovativ och flexibel logistik, så nära behoven hos den kund man vill behålla som möjligt. 

Den exponentiella tillväxten av e-handeln i kombination med en allt mer krävande kundkrets har mångdubblat de logistiska utmaningarna på lagren. Distributörer, tillverkare och rena e-handelsaktörer måste ha tekniska verktyg som stöder och driver deras tillväxt. E-handelslogistiken kräver därför att man väljer mellan ett anpassat och ett differentierat lagerhanteringssystem som på ett relevant sätt kan möta e-handelns utmaningar. 

Logistikmodellerna för e-handeln är många och varierar beroende på organisationernas verksamhet. I den här artikeln kommer du att få en inblick i de vanligaste utmaningarna för e-handelsaktörer och de lösningar och den senaste utvecklingen som ditt WMS måste erbjuda för att sticka ut från konkurrensen och leverera överlägsen service.

för att lära dig mer om 10 utmaningar och 10 lösningar med ett WMS, ladda ner Reflex Logistics Solutions whitepaper: https://reflex-logistics.com/se/nyheter/logistik-e-handeln-10-utmaningar-och-10-losningar-som-ett-wms-hjalper-ditt-foretag-med