ANNONS

Ljus framtid: E-handeln slukar mer och mer av kakan

Svensk Handels vd Sofia Larsen
Svensk Handel/Istock

Så stor blir e-handelns andel av detaljhandeln till 2030.

ANNONS

Sverige är på väg in i en lågkonjunktur, enligt Svensk Handels rapport Läget i handeln, som släpptes på måndagen.

Handeln har dock redan hamnat i recession. Konsumenternas köpkraft har urholkats efter en rad räntehöjningar och inflationen som har ökat på gradvis i drygt ett år nu. Samtidigt har företagens egna kostnader skjutit i höjden med höjda hyror som främsta draglok.

Stora möjligheter online

Men e-handeln tuffar på förvånansvärt bra ändå. Och e-handelns framtid är ljus trots allt. Sektorn väntas stå för så mycket som mellan 31 till 40 procent av detaljhandelns försäljning 2030.

Framtidens handelsföretag måste anamma den digitala transformationen givet att alltmer av försäljningen sker online. Det finns stora möjligheter när man ger sig ut på en större, kanske internationell marknad, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Gen Z drivs av värderingar och väljer second hand

Bland de som är födda mellan 1997 och 2012, generation Z, har sju av tio valt bort företag som inte matchar deras värderingar. Och 85 procent i åldersgruppen gillar och handlar second hand.

Vi ser redan nu att generation Z är en viktig kundgrupp för stora delar av handeln. Men 2030 kommer den att vara helt avgörande. Därför är det viktigt att handelsföretagen fortsätter sitt gedigna arbete med omställningen mot en mer hållbar handel kommenterar Sofia Larsen.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap