ANNONS

Liveshopping-trenden kommer dra in 250 miljarder euro

"Branscherna ställer sig helt klart positivt till konceptet".

ANNONS

Liveshopping-trenden breder ut sig allt mer. I Sverige är techbolaget Bambuser en pionjär på formatet. Bolaget har snabbt tagit stora marknadsandelar och signat allt från stora aktörer till mindre lokala varumärken.

LÄS ÄVEN: Integrerar sociala medier i heta trenden: ”Gör passiva följare till aktiva kunder

Enligt nya prognoser kommer liveshoppingen att generera intäkter på över 250 miljarder euro bara i år. Det rapporterar E-commerce News.

Rapporten, som nyhetssajten har tagit del av, visade att allt fler europeiska konsumenter har börjat utforska de virtuella shoppingevenemangen. Hela 70 procent av européerna ska ställa sig positiva till trenden.

Enligt undersökningen har ett av fem varumärken testat konceptet i sin marknadsföring i fjol, men fram tills idag har cirka ett av tre mode- och skönhetsmärken genomfört minst ett live-shoppingevent.

Det är vanligare att skönhetsföretag jobbar med regelbundna livesändningar, medan modeföretag föredrar engångsevent. Men båda branscherna ställer sig helt klart positivt till konceptet. De uppskattar att eventet är integrerat i företagens egna e-handelsbutiker, men att de marknadsför via sociala kanaler, säger en talesperson från Arvato.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se