ANNONS

Liveshopping-konkurrenten plockar in 6 miljoner: "Socialt, interaktivt och mÃĪnskligt"

Jon Hauksson, Ted Nelson och Daniel Diegelmann
ANNONS

En dag, ÃĨr 2016, nÃĪr Daniel Diegelmann satt pÃĨ tunnelbanan pÃĨ vÃĪg till jobbet sÃĨg han nÃĨgra personer titta i en mobil och peka och prata om nÃĨgot som hÃĪnde pÃĨ skÃĪrmen. DÃĨ fick Daniel en idÃĐ. ”Det borde finnas en app som mÃķjliggÃķr allt det hÃĪr, som lÃĨter personer uppleva en ”IRL”-kÃĪnsla via en skÃĪrm”, tÃĪnkte han.

Daniels idÃĐ blev starten pÃĨ det svenska techfÃķretaget Togee Technologies som han drog igÃĨng med vÃĪnnerna Peter Andersson och Zohaib Khan. Togee ÃĪr appen som lÃĨter anvÃĪndaren dela sin skÃĪrm med andra anvÃĪndare pÃĨ ett interaktivt sÃĪtt.

Idag har Togee nÃĪra 100 000 anvÃĪndare och 20 varumÃĪrken registrerade. Under sina fem ÃĨr pÃĨ marknaden har bolaget samlat in nÃĪra 3 miljoner dollar i finansiering, runt 26 miljoner kronor.

Nu fyller fÃķretaget pÃĨ kassan ytterligare, med nytt kapital frÃĨn bland andra Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, och Ted Nelson, tidigare CCO fÃķr Truecaller. Den nya investeringsrundan genererar fÃĪrska 6,1 miljoner kronor som ska anvÃĪndas till att "gÃķra Togee till den frÃĪmsta lÃķsningen fÃķr liveshopping pÃĨ den vÃĪxande e-handelsmarknaden".

BÃĨde Jon och Ted har gjort imponerande resor. De har tagit bolag frÃĨn startups till unicorns genom innovativa affÃĪrsstrategier och tekniska lÃķsningar. Vi ÃĪr mycket glada att vi nu stÃĪrker ÃĪgarbasen med kompetenta tillskott. Det utgÃķr en bra grund fÃķr att fortsÃĪtta nÃĨ ut till fler e-handlare och kunder runtom i vÃĪrlden, och dÃĪrmed gÃķra browsing och e-handel socialt, interaktivt och mÃĪnskligt, sÃĪger Daniel Diegelmann, CEO Togee Technologies AB, i ett pressmeddelande.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se