Lanseringen av ljudnovellerna är ett samarbete mellan distributionsförlaget X5 Music och bokförlaget Novellix som specialiserat sig på att ge ut noveller i styckformat. Enligt Johan Lagerlöf, VD på X5 Music står bokbranschen inför samma omvälvande förändringsprocess till en streamingvärld som musikbranchen.
– 98 procent av alla ungdomar har använt Spotify, men bara några få procent har någon gång gått in i en bokhandel och köpt en riktig bok. I framtiden kan Spotify vara bokbranschens största intäktskälla. Med vår musikbranscherfarenhet kan vi ta boken in i streamingvärlden på rätt sätt för att öka intäkterna till författarna. Förlagen kommer att behöva ändra hela sitt sätt att arbeta från grunden, och ny kompetens kommer att krävas, säger Johan Lagerlöf.
Vill nå nya målgrupper
Streamingböckerna kommer att erbjudas både gratis och för premiumanvändare på Spotify. Det ska inte kosta något och man ska kunna lyssna när och var man vill. Målet verkar inte vara att tjäna några stora pengar utan att ge författarnas produkter en ökad tillgänglighet och att nå nya målgrupper.
Om bokbranschen inte hänger med i den nya utvecklingen riskerar boken att gå samma öde till mötes som CD-skivan tror Lena Hammargren, VD och förlagschef på Novellix.
– Musikbranschen har fattat, nu är det vår tur. Boken och distributionskanaler måste anpassas för dagens nya konsumtionsvanor. Med lanseringen av ljudnovellerna på Spotify öppnar Novellix upp för en helt ny kanal. Medan de större förlagen står och stampar tar vi ett kliv framåt mot förändring, säger Lena Hammargren.
De första fyra böckerna som släpps på Spotify är novellerna Spår i Snön av Jonas Karlsson, Stamtavla av Karin Ström, Gloria av Wille Crafoord och Heder av Jens Lapidus. Novellerna är inlästa av författarna själva.
– Det känns spännande att kunna nå ut till den breda publiken på Spotify och göra litteraturen lika lättillgänglig som musiken, säger Jens Lapidus.
Källa: Press