Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lista: Vinnarna och förlorarna i Googles stora uppdatering

Vilka nätbutiker avancerade?
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

I mitten av förra månaden så rullade Google ut en ny så kallad Core-uppdatering. En typ av uppdatering som påverkar sajters synlighet hos Google. Nu har experterna kikat närmare på effekten av denna.

En av Googles större uppdateringar rullades ut mellan 15 augusti och 3 september. När vi analyserar de stora vinnarna och förlorarna utifrån synlighet på Google noterar vi 13 stycken e-handlare på topp-100 listan av vinnare i ökad synlighet och 19 på topp-100 listan av förlorare av synlighet, säger Pontus Vippelius, Head of SEO på byrån AdRelevance.

ANNONS

E-handlare verkar alltså generellt påverkats negativt av uppdateringen, även om det inte handlar om någon drastisk förändring. Enligt Pontus Vippelius som gjort en djupare analys av läget så misstänker man att affiliatesajter och infosajter tagit lite av e-handlarnas Google-kaka.

En spekulation är att vissa av dessa, som ofta är affiliatesajter, tagit en del synlighet av e-handlare och att sökresultaten lite balanserats efter att e-handlarna varit vinnare i många av dessa core-uppdateringar senaste tiden, säger han.

Vilka e-handlare drog nitlotterna och vinstlotterna undrar du kanske? Det har Pontus Vippelius tagit reda på:

Vinnare i Augusti Core Update 2024

  • Meds.se
  • Amazon.se
  • Adlibris.com

Förlorare i Augusti Core Update 2024

  • Designtorget.se
  • Akademibokhandeln.se
  • Apotekhjartat.se

Dela artikeln: