ANNONS

Lista: Preppingvågen dör - det shoppar svenskarna nu

Paniken har lagt sig - det våras för e-handlarna, igen.

ANNONS

Efter en enorm preppingvåg i början av mars verkar konsumtionen kunna återgå till det normala. Vi har, med hjälp av siffror från Pricerunner, tittat på en rad olika kategorier och hur svenskarna klickat på dessa sedan starten av mars - och här framträder flera spännande mönster.

Efter att ha bunkrat vevradios och campingprodukter i förberedelse för en eventuell kris har nu svenskarna börjat preppa för något helt annat istället, våren. Kategorin radioapparater har faktiskt minskat allra mest i antal klick under perioden 1 till 21 mars, med hela 95 procent för att vara exakt. Därefter har snöslungor backat med 88 procent, digitala fotoramar med 83 procent och första hjälpen med 82 procent, enligt Pricerunners statistik.

På sjunde plats över minskande segment under perioden återfinns camping- och friluftsliv med minus 79 procent.

Så vad är det svenskarna nu vill shoppa istället? Jo, det våras för studsmattor som ökat med otroliga 1 235 procent. Minneskortläsare som ökat med 580 procent och MP3-spelare som ökat med 500 procent.

Klippa, tvätta och sjunga

Andra varor som kunderna trånar efter just nu är gräsklippare, högtryckstvättar och karaokeprodukter. Även inlines och rullskridskor är på kraftigt uppåtgående. Så kanske finns det hopp trots allt för de som hittills haft det kämpigt. Även om sko- och modeaktörer lyser med sin frånvaro - på båda listorna.

Vi kan även konstatera att kategorierna hudvård (21 procent) och smink (5 procent) ökar. Precis som tvättmaskiner (126 procent), diskmaskiner (22 procent) och receptfria läkemedel (10 procent).

För de som säljer kosttillskott kan eventuellt lite bistrare tider vänta. Här har nämligen klicken minskat med 37 procent.

Växande segment, (1-21 mars), topp 10:
1. Studsmattor 1 235%
2. Minneskortläsare 580%
3. MP3-spelare 500%
4. Kameralinsfilter 450%
5. Gräsklippare 380%
6. Högtryckstvätt 358%
7. Spikes och dämpfötter 300%
8. Projektorfästen 300%
9. Karaoke 300%
10. Inlines och rullskridskor 255%

Minskande segment (1-21 mars), topp 10:
1. Radioapparater -95%
2. Snöslungor -88%
3. Digitala fotoramar -83%
4. Första hjälpen -82%
5. Kamerablixtar -80%
6. Kaminer -80%
7. Camping och friluftsliv -79%
8. Vinylskivor-79%
9. Färgkalibratorer -75%
10. AD/DA-omvandlare -74%

Källa: Pricerunner

Nils Lund
nils@ehandel.se