Och det är här det blir lite krångligt. ICA Sverige och Coop Sverige redovisar nämligen inte den exakta omsättningen för e-handeln. ICA uppger dock i sin årsredovisning att 2,8 procent av omsättningen kommer från e-handeln.
Coop Sverige i sin tur har, vilket framgår av en intervju här på Ehandel, en e-handelsandel på mellan 3 och 4 procent.
Axfood däremot avslöjar i sin bokslutskommuniké att Willys lyckades nå en omsättning på 3 miljarder kronor under 2023. Därmed bör topplistan i e-handeln se ut på följande vis, med reservation för mindre avvikelser:
- Willys, 3 Mdkr
- ICA Sverige, 2,8 Mdkr
- Mathem, 2,1 Mdkr
- Coop Sverige, 1,15 till 1,54 Mdkr
- Matsmart, 1 Mdkr
De är störst på hemleverans
Här ser det alltså ut som om Willys är störst på e-handeln med dagligvaror i Sverige, med ICA tätt bakom. Men värt att notera är att den duon, tillsammans med Coop, räknar in både hemleverans samt klicka och hämta i butik. Mathem och Matsmart har endast hemleverans.
Så skulle vi enbart räkna hemleverans så är Mathem den största aktören på nätet.
Den uppmärksamma har också noterat att City Gross saknas i e-handelslistan. De redovisar inte e-handelns andel av den totala omsättningen. Men tittar vi på den totala e-handelsandelen i branschen så låg den på 4,1 procent under 2023, enligt Svensk Dagligvaruhandel. Om vi applicerar den siffran på City Gross kommer de upp i 395 miljoner kronor och hade således inte kvalificerat sig där ändå.
Topp 10-listan
Med det sagt är det nu dags att kika på topp tio-listan som visar vilka som är de största dagligvaruhandlarna över lag.
Alla nämnda företag bedriver alltså e-handel, men kan även driva försäljning i andra led. Samtliga intäkter och resultat i listan nedan är på totalen, alltså med andra försäljningskanaler inräknade. Företag utan e-handel är exkluderade från listan. Även företag som enbart säljer färdiga måltider och recept med färdiga matkassar är exkluderade.
Företag: |
Intäkter senaste räkenskapsåret |
Resultat senaste räkenskapsåret
|
|
1 |
ICA Sverige AB |
101,2 Mdkr |
3,8 Mdkr |
2 |
Willy:s AB |
42 Mdkr |
1,9 Mdkr |
3 |
Coop Sverige AB |
38,5 Mdkr |
134,4 Mkr |
4 |
City Gross Sverige AB |
9,6 Mdkr |
−137,7 Mkr |
5 |
Hemköpskedjan AB |
7,4 Mdkr |
300 Mkr |
6 |
MatHem i Sverige AB |
2,1 Mdkr |
−906,4 Mkr |
7 |
Matsmart in Scandinavia AB |
640 Mkr |
−426,7 Mkr |
8 |
Svensk Hälsokost AB |
212,2 Mkr |
48,5 Mkr |
9 |
Delitea AB |
63,6 Mkr |
0 Tkr |
10 |
Klippkungen Växjö AB |
51,9 Mkr |
1,4 Mkr |
Listan har tagits fram av Bizzdo.se.
Uppfyller ditt bolag kriterierna ovan, men saknas i listan? Maila tips@ehandel.se.