Och det är här det blir lite krångligt. ICA Sverige och Coop Sverige redovisar nämligen inte den exakta omsättningen för e-handeln. ICA uppger dock i sin årsredovisning att 2,8 procent av omsättningen kommer från e-handeln.
Coop Sverige i sin tur har, vilket framgår av en intervju här på Ehandel, en e-handelsandel på mellan 3 och 4 procent.
Axfood däremot avslöjar i sin bokslutskommuniké att Willys lyckades nå en omsättning på 3 miljarder kronor under 2023. Därmed bör topplistan i e-handeln se ut på följande vis, med reservation för mindre avvikelser:
- Willys, 3 Mdkr
- ICA Sverige, 2,8 Mdkr
- Mathem, 2,1 Mdkr
- Coop Sverige, 1,15 till 1,54 Mdkr
- Matsmart, 1 Mdkr
De är störst på hemleverans
Här ser det alltså ut som om Willys är störst på e-handeln med dagligvaror i Sverige, med ICA tätt bakom. Men värt att notera är att den duon, tillsammans med Coop, räknar in både hemleverans samt klicka och hämta i butik. Mathem och Matsmart har endast hemleverans.
Så skulle vi enbart räkna hemleverans så är Mathem den största aktören på nätet.
Den uppmärksamma har också noterat att City Gross saknas i e-handelslistan. De redovisar inte e-handelns andel av den totala omsättningen. Men tittar vi på den totala e-handelsandelen i branschen så låg den på 4,1 procent under 2023, enligt Svensk Dagligvaruhandel. Om vi applicerar den siffran på City Gross kommer de upp i 395 miljoner kronor och hade således inte kvalificerat sig där ändå.
Topp 10-listan
Med det sagt är det nu dags att kika på topp tio-listan som visar vilka som är de största dagligvaruhandlarna över lag.
Alla nämnda företag bedriver alltså e-handel, men kan även driva försäljning i andra led. Samtliga intäkter och resultat i listan nedan är på totalen, alltså med andra försäljningskanaler inräknade. Företag utan e-handel är exkluderade från listan. Även företag som enbart säljer färdiga måltider och recept med färdiga matkassar är exkluderade.
Företag: | Intäkter senaste räkenskapsåret |
Resultat senaste räkenskapsåret
|
|
1 | ICA Sverige AB | 101,2 Mdkr | 3,8 Mdkr |
2 | Willy:s AB | 42 Mdkr | 1,9 Mdkr |
3 | Coop Sverige AB | 38,5 Mdkr | 134,4 Mkr |
4 | City Gross Sverige AB | 9,6 Mdkr | −137,7 Mkr |
5 | Hemköpskedjan AB | 7,4 Mdkr | 300 Mkr |
6 | MatHem i Sverige AB | 2,1 Mdkr | −906,4 Mkr |
7 | Matsmart in Scandinavia AB | 640 Mkr | −426,7 Mkr |
8 | Svensk Hälsokost AB | 212,2 Mkr | 48,5 Mkr |
9 | Delitea AB | 63,6 Mkr | 0 Tkr |
10 | Klippkungen Växjö AB | 51,9 Mkr | 1,4 Mkr |
Listan har tagits fram av Bizzdo.se.
Uppfyller ditt bolag kriterierna ovan, men saknas i listan? Maila tips@ehandel.se.