Julhandeln ångar på. Men hur utvecklas den i år?
Det har kreditbolaget Svea Ekonomi försökt ta reda på med hjälp av betalföretaget Payson. Totalt 822 svenska e-handlare har besvarat en enkät. Och resultatet indikerar en något ljummare inställning till årets shoppinghögtid.
Mer än hälften, 57 procent, tror nämligen att försäljningen blir svag eller inte ökar alls. Samtidigt räknar ändå 42 procent med starka intäkter under julhandeln. En viktig anledning till att många ändå är mer försiktigt positiva i år är leveransproblemen i värden, enligt Svea. Hela 64 procent har drabbats av leveransförseningar. Samtidigt är det endast 11 procent som i mycket stor utsträckning påverkas negativt av dessa bekymmer, framgår det.
I dag handlar allt fler digitalt, särskilt efter det nya landskapet som pandemin skapat, vilket gör att det är viktigare för aktörer att förbereda sig inför den intensiva perioden. Vi ser att många upplevt större förseningar hos sina leverantörer och att det finns risk att detta påverkar försäljningen negativt under julen, kommenterar Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar inom e-handel på Svea, och fortsätter:
Det är därför viktigt att se över logistiken, lagerhållningen och att planera för ökade volymer. Tänk även på att se över verksamheten, allt från erbjudanden, betallösningar och hemsidan så att man förenklar upplevelsen för sina kunder.
För femte året i rad är hemelektronik och teknik de kategorier som väntas gå bäst under julen. I undersökningen pekar 37 procent ut dessa kategorier som storsäljare i år. Därefter följer sport och fritid samt barnartiklar på listan över bästsäljare (13 respektive 9 procent).
En av fem uppger vidare att deras försäljning under jul normalt sett stiger med mellan 1-10 procent, jämfört med resten av året. Och nästan lika många, 17 procent, uppger att det rör sig om uppgångar på 11-20 procent.
Kategorierna som väntas gå bäst i år:
Hemelektronik: 37%
Sport och fritid: 13%
Barnartiklar och leksaker: 9%
Skönhet och hälsa: 8%
Kläder och skor: 7%
Så utvecklas tillväxten under julhandeln (procent):
Mycket stark: 5%
Stark: 37%
Svag: 39%
Ingen tillväxt: 18%
Negativ tillväxt: 1%
Så har tillväxten sett ut de senaste tre månaderna (procent):
Mycket stark: 3%
Stark: 23%
Svag: 39%
Ingen tillväxt: 30%
Negativ tillväxt: 5%