Det finns fortsatt många heta svenska techbolag. Och flera av dem tillhör e-handelsvärlden.
Viva Technology – som varje år anordnar en stor techkonferens i Paris – och investmentbolaget GP Bullhound, som investerar i tech, har listat de 100 hetaste enhörningarna i Europa och Israel, just nu. Det är bolag som kan väntas nå en värdering på 1 miljard dollar eller mer, inom kort, enligt listmakarna.
Och på den årligt återkommande listan hittar vi sju glödheta svenska startups.
Det europeiska tech-ekosystemet är en kraft att räkna med, bara under år 2021 har värdet på europeiska tech-enhörningar mer än fördubblats. Pandemin med ett stort behov av olika tjänster drev på innovation, vilket påskyndat konsumentefterfrågan i många delsektorer med flera år, kommenterar Carl Wessberg, partner och Sverigechef på GP Bullhound.
Två mathandlare
Vilka är då de sju svenska bolagen på listan?
Jo, de är inga mindre än Budbee, Einride, Juni, Mathem, Matsmart, Mentimeter och Tibber. Budbee är en välkänd last mile-aktör, medan Mathem och Matsmart förstås är e-handlare inom mat.
Matsmarts affärsidé går ut på att sälja snart utgången mat till kraftigt rabatterade priser, och med ett tydligt fokus på hållbarhet i sin marknadsföring. Einride har också delvis e-handelskoppling såtillvida att bolaget, som säljer eldrivna lastbilar, har samarbeten med bland andra Apotea.
Vidare är Tibber ett bolag som säljer förnybar el, Juni är ett fintechbolag och Mentimeter säljer en app för att skapa effektfulla presentationer.
Över 40 procent av de nominerade företagen, som varit med i föregående listor, totalt tre stycken, har blivit enhörningar. Årets listvinnare ska presenteras på startup- och techeventet Viva Technology den 15-18 juni.
Norden har etablerat sig som en av de ledande tech-regionerna och unicorn-fabrikerna i Europa. Sverige har generellt en hög utbildningsgrad och digital mognad, god tillgång till kapital, skyddsnät och en stabilitet som underlättar att våga starta nya företag. De många framgångssagorna skapar också ringar på vattnet och inspirerar andra att gå samma väg. Det faktum att Sverige är ett litet land gör också att man måste tänka internationellt tidigt, kommenterar Carl Wessberg.
De viktigaste kriterierna:
- Tillväxt och tillväxtpotential
- Värde på finansiering
- Tillväxt vad gäller antal anställda
- Geografisk fördelning
- Förmåga till positiv inverkan på samhället