Vem är egentligen årets e-handelsraket? Det har Svea tagit reda på i sin årliga undersökning. De har, med hjälp av statistik från UC, kartlagt vilka e-handlare som vuxit som allra mest under 2021. Årets vinnare kommer från Åtvidaberg och har slagit igenom stort.
Det handlar om Burgerstore, med sina matlagningsprodukter, som haft en tillväxt på hisnande 1 143 procent. Från 1,7 till 22 miljoner kronor.
Vi är mycket stola över att hamna på förstaplats på årets topplista, bland många inspirerande företag. Vi har siktat in oss på en tydlig nisch inom populärmatlagning och jobbat med en välstrukturerad marknadsföringsstrategi, vårt sätt att driva bolaget är med passion för mat där vi inspirerar till användning och kunskap, säger Christopher Rexhell, ägare och vd på Burgerstore.
Vi vill tacka alla våra partners, leverantörer och medarbetare som tillsammans jobbat för att förverkliga våra ambitioner. Framöver vill vi fortsatt vara tydligast inom vår nisch, med bästa prisvärda erbjudande där produkt och kundupplevelse är i fokus, fortsätter han.
Nischat vinner stort
Det var dock i hård konkurrens med Stockholmsbaserade Vont, som säljer tobaksfria nikotinprodukter. Deras tillväxt skrevs nämligen till 1 120 procent när omsättningen landade på 15 miljoner kronor.
På tredje plats hittar vi Techhuset, som specialiserat sig på mobiltillbehör. De ökade med 703 procent.
I årets kartläggning ser vi att en tydlig nisch i erbjudandet fortsätter vara ett framgångsrecept för de e-handlare som vill skala upp snabbt. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på Sveriges e-handlare. Även om vi fortfarande handlar digitalt i stor utsträckning har avvecklandet av pandemirestriktionerna självklart haft en inverkan på e-handeln. När räntor och inflation dessutom stiger blir det extra tufft för många e-handelsbolag, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Bank.
Vid en översyn av listan konstateras också att det är Stockholmsföretagen som dominerar. Runt 40 procent av företagen på listan kommer nämligen därifrån.
Topplista Sveriges e-handelsraketer:
1. burgerstore.se, omsättning: 22,1 miljoner SEK, tillväxt: 1 143%
2. vont.se, 15 miljoner, 1120%
3. techhuset.se, 9 miljoner, 703%
4. dreamlogistics.se, 13,5 miljoner, 684%
5. awarenutrition.se, 11,2 miljoner, 521%
6. activenordic.se, 9,9 miljoner, 476%
7. pongmarket.se, 18,1 miljoner, 426%
8. www.price-point.se, 6,6 miljoner, 398%
9. Lfb Group AB, 5,8 miljoner, 391%
10. Foutho AB, 14,3 miljoner, 375%
11. helmgast.se, 5,9 miljoner, 375%
12. goldenconcept.com, 85, 5 miljoner, 334%
13. djerfavenue.se, 81,6 miljoner, 334%
14. hellofresh.se, 1,5 miljarder, 326%
15. sparv.se, 8,6 miljoner, 323%
16. akindstore.com, 13,4 miljoner, 323%
17. Eman Import AB, 20,8 miljoner, 287%
18. getgifted.com, 51,6 miljoner, 284%
19. vitosine.se, 6,9 miljoner, 274%
20. mio.se, 15,7 miljoner, 272%
21. printler.com, 15,2 miljoner, 270%
22. prylify.se, 9,6 miljoner, 240%
23. dalarnadesign.se, 6,7 miljoner, 236%
24. Digi Entrepreneurs AB, 46,6 miljoner, 232%
25. happyhillco.se, 4,7 miljoner, 228%
Källa: Svea