Nu har 2021 års mest aktuella och populära plattformar för influencer marketing i USA listats, och ännu ett år har Instagram kammat hem första plats. Något som man dock inte förväntade sig, enligt det amerikanska marknadsföringsbolaget Linqia som summerat undersökningen, är att TikTok landade en andra plats. Det rapporterar Businessinsider.
Linqia tillfrågade "byråproffs", som de själva beskriver dem, i marknadsföringsbranschen och som arbetar med influencer marketing på bolag som omsätter mer än 1 miljard dollar.
Hela 68 procent av de tillfrågade uppgav att de kommer att lägga en stor del av sin budget på marknadsföring via TikTok-influencers, jämfört med att endast 16 procent planerade att satsa på plattformen under 2020.
TikTok är här för att stanna, och företagen vet det. Jag tror inte att någonting kan jämföras med rusningen vi ser på TikTok, säger Brian Sorel, COO på NeoReach som är en av de tillfrågade i underökningen, till nyhetssajten.
I år delar TikTok och Facebook dock andra plats på listan, men Facebook har tydligt tappat en del uppmärksamhet samtidigt som intresset för TikTok ökat.
Listan över de mest populära influencer marketing-plattformarna 2021.
Procentsatsen motsvarar hur många företag som planerar att jobba med influencer marketing på plattformen. Inom parantes finns 2020 års resultat. (Ingen procentsats för 2020 angavs för Youtube, Twitter och Pintesrest).
- Instagram - 93%
- TikTok - 68% (16%)
- Facebook - 68% (79%)
- YouTube - 48%
- Pinterest - 35%
- Twitter - 32%
- Snapchat - 26% (16%)
- Twitch - 13% (5%)