Vilka är egentligen Sveriges starkaste varumärken? Det har Yougov tagit reda på i sin årliga imageranking, Brandindex, där index är genomsnittet av kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet. Totalt mäts 400 varumärken dagligen i Sverige och 160 intervjuer har genomförts dagligen under perioden 1 oktober 2020 till 30 september 2021.
Nu har vi svaret. Och den här gången fick Ikea se sig besegrat. Betalningsappen Swish knep förstaplatsen framför möbeljätten. På tredje plats hittar vi ICA som tar sig in på prispallen framför Volvo.
Bankerna ökar
I topp över listan på de som förbättrat sin varumärkesstyrka mest under året hittar vi Swedbank, just framför Avanza. Även Nordea, på tredje plats, har gjort en stark förbättringsresa. Netonnet, på fjärde plats, har också ökat en hel del och börjar så smått närma sig den tidigare nämnda topp tio-listan.
Hur ser det då ut internationellt? Jo, där toppar Google alltjämt varumärkesrankningen och man gör det före Samsung och Netflix. Värt att notera är att e-handelsjätten Amazon återfinns på sjunde plats.
Svenska varumärken, topp tio:
1. Swish
2. Ikea
3. Ica
4. Volvo
5. Wasabröd
6. Yes
7. Systembolaget
8. Apoteket
9. Västerbottensost
10. Kungsörnen
De har ökat mest:
1. Swedbank
2. Avanza
3. Nordea
4. Netonnet
5. Pepsi Max
6. Rocker
7. XXL
8. Dafgårds
9. SJ
10. Vattenfall
Global varumärkesranking:
1. Google
2. Samsung
3. Netflix
4. Youtube
5. Whatsapp
6. Shopee
7. Amazon
8. Adidas
9. Dettol
10. Nike
Källa: YouGov Brandindex