I tider när konsumenterna håller extra hårt i slantarna kan det vara avgörande att nå konsumenterna med rätt produkter när de är ute och shoppar runt.
Men då gäller det också att veta vad som går bra just nu. Det har Prisjakt tagit reda på och det är framför allt en kategori som sticker ut riktigt ordentligt. Svenskarna fortsätter nämligen att preppa, så beredskapsvaror slog nya rekord i februari.
Det är tydligt att konsumenterna påverkas av vad som händer i samhället. Krisvaror har seglat upp som en supertrend sedan svenskarna uppmanades att förbereda sig för krig, och Alla hjärtans dag inspirerar till presenter. Men sportutrustning är inte lika intressant som i fjol. Kanske ser konsumenterna möjligheter i att låna och hyra utrustning för att kunna utföra sina aktiviteter, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, i en kommentar.
Den största ökningen såg preppingkit, som ökade med hisnande 30 500 procent. Vattendunkar steg med 443 procent, första hjälpen-lådor med 205 procent och vattenreningsprodukter med 158 procent.
Där emellan verkar man dock vilja förlusta sig med drycker och godsaker. På andra plats hittar vi nämligen öltappar, som ökade med 8 303 procent och där bakom drog intresset för glassmaskiner iväg med 502 procent.
Priserna sjönk
Samtidigt kunde konsumenterna åtnjuta lägre priser i e-handeln under februari. De sjönk nämligen med 1,3 procent, efter att tidigare ökat med i snitt 0,8 procent under januari. Allra mest dalade priserna i kategorin mobiler och GPS, med ett fall på -3,36 procent.
Inflationen har dämpats och räntan väntas sänkas snart, vilket gör att konsumenterna kan se fram emot ljusare tider. Redan nu tycks man börja leka med tanken på dyrare inköp som sängar. Sällanköpsvaruhandeln har haft en tuff period när hushållen pressats ekonomiskt, men en vändning kan eventuellt vara på gång, säger Isabella Ahmadi.
Köpintresse i februari 2024:
- Preppingkit +30 500%
- Öltappar +8303%
- Glassmaskiner + 502%
- Vattendunkar + 443%
- Äggkokare +256
- Första hjälpen-lådor +205%
- Stugor & bodar +163%
- Vattenreningsprodukter +158%
- Gåvoboxar, set & multiprodukter +130%
- Spabad & badtunnor +129%
- Gummistövlar +110%
- Stormkök +60%
- Multikokare +30%
- Sängar +23%
- Parfym +19%
- Mobiltelefoner -1%
- Smarta klockor -8%
- Skidor -9%
- Laptops -13%
- Surfplattor -18%
- TV-apparater -20%
- Skridskor -20%
- Hörlurar -24%
- Löparskor -27%
- Airfryers & fryers -28%
- Sexleksaker -53%
- Spelkonsoler -55%
Statistiken bygger på prisdata från hundratusentals produkter och hur mycket klick de fått under perioden 1 till 28 februari.