Nyligen kunde vi berätta hur hemtextilaktören Linum valde att avsluta samarbetet med sina lokala agenter i flera länder och efterlyste en ny yrkesgrupp.
Då den nya sortens agenter, som Linum ville ha, inte verkade finnas bestämde sig företaget för att ta allt i egna händer. När det förlegade agentupplägget slopades centraliserades säljorganisation internt istället.
LÄS ÄVEN: E-handelsföretaget slänger ut de förlegade agenterna
Nu meddelar textilbolaget att nästa tjänst har reviderats på företaget, som resulterade i att Linum återigen tog saker i egna händer.
Under flera år har Linum arbetat med ett flertal PR-byråer. Men i takt med samhällets digitalisering och med en allt mer medveten mål- och kundgrupp, insåg bolaget att behovet av nya kommunikationssätt ökar. Svaret blev att tillsätta en person som kommer ska sätta nya mål och välja rätt kanaler som ska stärka relationen mellan Linum och företagets kunder.
Efter att ha vänt och vridit på PR-frågan under det närmaste året, har vi beslutat att ta hem rollen internt, skriver Charlotta Dahlqvist, operativ chef på Linum, till Ehandel och fortsätter:
Beslutet är grundat i handelns allt mer krävande arbetstempo, men också slutkundens önskan om att varje satsning är så genuin, genomarbetad och genomtänkt som möjligt.
Den som har fått uppdraget är Matilda Axelsson, som bli koordinator för PR och showroom.
Matilda Axelsson har synts både hos Hermine Hold och Pretto PR för att driva uppdraget mer redaktions- och kundnära, säger Charlotta.
LÄS ÄVEN: Linums nya e-handel: ”En sajt som kan operera i bägge led”
Den nya koordinatorn ser fram emot sitt nya uppdrag.
Jag är både glad och smickrad över att ha fått Linums förtroende att driva det viktiga PR-uppdraget vidare, säger Matilda Axelsson.
Då arbetsområdet är under förändring till följd av handelns nya kravbild, blir det min viktiga uppgift att lyhört följa med i rörelsen och anpassa Linums kommunikation därefter.