ANNONS

Lindex ökar med över 140 miljoner under ett kvartal: "Är stolta"

Susanne Ehnbåge, vd för Lindex

"Ser stor potential framåt".

ANNONS

Modekedjan Lindex har gjort ett kanonresultat under årets andra kvartal. Rörelseresultatet ökade med hela 141 miljoner kronor och uppgick till 308 miljoner, en ökning med 84 procent jämfört med samma period föregående år.

LÄS ÄVEN: Lindex tredubblar e-handeln – ”utmaningar för våra fysiska butiker”

Omsättningen ökade samtidigt med 25,6 procent i lokala valutor och med 26,2 procent i svenska kronor, skriver bolaget i ett pressmeddelande men uppger inte vad försäljningen landade på exakt.

Det är mycket glädjande att vi under andra kvartalet lyckats öka vår försäljning starkt jämfört med både föregående år och 2019, trots de utmaningar som varit med fortsatt periodvis stängda butiker på flertalet av våra försäljningsmarknader, skriver Susanne Ehnbåge, vd för Lindex.

I e-handeln ökade försäljningen med 51,4 procent under kvartalet, och stod för cirka 20 procent av Lindex totala omsättning.

I takt med att vi kunnat öppna upp våra butiker igen har vår digitala försäljning fortsatt sin starka tillväxt, vilket visar att våra kunder uppskattar vårt erbjudande och valmöjligheten att kunna handla där de önskar. Förändrade köpmönster och kundbeteenden sker i allt snabbare takt och vi arbetar kontinuerligt för att ge en ännu mer inspirerande shoppingupplevelse och möta vår kund där den vill bli mött. Under våren har vi lanserat vår Lindex-app på flera marknader och där vi ser stor potential framåt i takt med att den introduceras på allt fler marknader, säger Susanne Ehnbåge.

Rörelseresultatet för det första halvåret gjorde en u-sväng på resultatraden och vände från en tidigare förlust på minus 12 miljoner kronor under samma period 2020, till en vinst på plus 162 miljoner i år. Modebolaget skriver att det är stärkt marginal och god kostnadskontroll som bidragit till Lindex kraftigt förbättrade försäljningstillväxt.

LÄS ÄVEN: Lindex börjar med second hand: ”En cirkulär affärsmodell”

Vi har tagit viktiga kliv inom vårt hållbarhetslöfte och vår cirkulära transformation där vår pilot med Lindex second hand och en ny cirkulär affärsmodell är ett exempel i vårt arbete att förlänga kläders livslängd och spara på naturresurser. Vi är stolta över att ha blivit rankade som en av de globala ledarna inom övergång till mer hållbara material och cirkularitet av Textile Exchange. I dagsläget är mer än 70 procent av våra plagg tillverkade av material som är återvunna eller från mer hållbara källor och vi arbetar vidare för att nå vårt mål om 100 procent till 2025.

Vi har under det gånga året stärkt vårt varumärke och vi som bolag står starkare än tidigare. Det är hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar som bygger vår framgång, avslutar Susanne Ehnbåge.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se