Ett rörelseresultat som ökat från 35 till 65 miljoner under årets första sex månader. Det är huvudnyheten när Lindex i dag presenterar sina siffror för årets andra kvartal och därmed även det första halvåret. Tittar man bara på det andra kvartalet skedde ingen ökning i rörelseresultatet, som dock låg kvar på en stark nivå. Under Q2 2018 kom Lindex rörelseresultat upp i 197 miljoner kronor och den siffran var oförändrad i år.
Vi har fortsatt vårt målinriktade arbete och levererar ett starkt resultat med en god kostnadskontroll, säger vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.
"Har påverkats av en kall vår"
Även bolagets försäljning låg under den aktuella perioden kvar på samma nivå som motsvarande månader förra året. I Q2 sjönk omsättningen dock med några enstaka procent.
Vi liksom branschen har påverkats av en kall vår och vi har dessutom haft en kalendereffekt med påsken. Vi har dock ökat vårt snittköp samt förbättrat vår marginal genom att vi har minskat våra prisnedsättningar. Det visar att vi har stärkt vårt kommersiella modeerbjudande och att vi lyckas i vårt kundmöte, säger Susanne Ehnbåge.
Även om rapporten kan tyckas ganska ljummen så ser Lindex positivt på framtiden. Bolaget växer enligt egen utsago snabbare än marknaderna i Sverige och Norge, som är Lindex största. Dessutom fortsätter bolagets e-handel att öka, med 29,6 procent för halvåret och 23,2 procent för Q2.
Nu står vi inför en spännande höst och jag ser mycket positivt på det vi har framför oss. Vi har stora ambitioner om att fortsätta växa globalt, både genom våra butiker och e-handel men också tillsammans med fler spännande partners och samarbeten. Det är hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar som bygger vår framgång, säger Susanne Ehnbåge.