Det blev ett framgångsrikt tredje kvartal för Lindex, som ägs av finska Stockman-koncernen.
Vinsten (EBIT) ökade med 43 procent till 301 miljoner kronor (211), jämfört med motsvarande period i fjol. Det blev därmed det bästa Q3-resultatet någonsin för Lindex, enligt rapporten. EBIT för årets försa nio månader blev 463 miljoner vilket är mer än en fördubbling mot Q3 i fjol (199).
Jag är mycket stolt över att presentera Lindex bästa resultat någonsin för tredje kvartalet. Vi fortsätter vår starka digitala tillväxt och tillsammans med stärkta marginaler och god kostnadskontroll kan vi summera ett fantastiskt resultat för både tredje kvartalet och årets första nio månader, kommenterar vd:n Susanne Ehnbåge.
Lindex försäljning växte totalt med 13,3 procent, medan försäljningen online ökade med hela 54,5 procent under tredje kvartalet. E-handeln utgjorde 17,9 procent av kedjans totala försäljning, jämfört med 13,2 procent i fjol. Några mer konkreta försäljningssiffror än så presenteras inte.
Det är glädjande att vår försäljning i butik nu har återhämtat sig och att vi är tillbaka på 2019 års nivå för tredje kvartalet. Vi ökade försäljningen på alla våra marknader och för alla affärsområden, där underkläder var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 18 procent. Vår starka tillväxt tillsammans med ökade marknadsandelar är ett tydligt kvitto på att våra kunder uppskattar vårt erbjudande och våra satsningar, säger Susanne Ehnbåge i pressutskicket.