ANNONS

Lindex börjar med second hand: "En cirkulär affärsmodell"

Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetschef på Lindex

"Vill uppmuntra och göra det enklare".

ANNONS

Att sälja second hand-plagg på sajten har vuxit fram som en stor trend bland modeföretagen. Zalando och NA-KD har båda lanserat cirkulära lösningar och den sistnämnda meddelade nyligen att satsningen hade resulterat i tusentals sålda begagnade plagg.

LÄS ÄVEN: Tusentals second hand-plagg sålda hos NA-KD - "fantastisk respons"

Nu väljer även Lindex att öppna en verksamhet för begagnat mode. Det handlar om ett pilotprojekt som går ut på att kunderna ska kunna lämna in begagnade ytterplagg för barn. Dessa kommer sedan att säljas vidare i utvalda Lindex-butiker.

På Lindex vill vi uppmuntra och göra det enklare för våra kunder att vara en del av förändringen. Med vår second hand kan vi ge våra kunder både möjligheten att lämna in kläder som inte används längre och att köpa plagg som redan uppskattats av någon annan, säger Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetschef på Lindex, i ett pressmeddelande.

Det är en cirkulär affärsmodell som förlänger livslängden på våra plagg och som vässar vårt totala erbjudande för att möta våra kunders behov, idag och imorgon. En win-win för vår kund och för klimatet.

Parallellt med den nya satsningen testar Lindex även att sälja begagnade damplagg i en butik i Oslo. "En kurerad second hand med favoriter från Lindex kollektioner och designsamarbeten", beskriver företaget det projektet.

Klimatet kommer inte vänta och en av de viktigaste sakerna vi behöver göra för vår framtid är att spara på naturresurser genom att förlänga livslängden på produkter. Idag hänger många plagg stora delen av sin livstid i en garderob utan att användas.

Lindex satsningar på cirkulära affärsmodeller är tänkta att bidra till deras långsiktiga klimatmål, det vill säga att minska företagets koldioxidutsläpp med 50 procent till 2030.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se